„Nová expozice českého umění“ v NG
Ivana Haslingerová
Velkou instalační změnou ve Veletržním paláci je nová instalace 3. a 4. patra. Národní galerie v Praze. Sbírka moderního a současného umění v nich otevřela NOVÉ EXPOZICE ČESKÉHO UMĚNÍ 1890-1930. Ve 4. patře jsou instalována díla ze závěru 19. století a po začátku 20. století včetně rozsáhlé expozice děl Františka Kupky. Ve 3. patře se představují vrcholy českého kubismu a sociálního umění. Nová expozice českého umění je svým způsobem zlomová. Představuje nový pohled na české umění přelomu století a pomáhá tak nové orientaci a vnímání této epochy, se kterou se český národ identifikoval snad nejvíce. Autoři koncepce a kurátoři jsou generální ředitel Národní galerie Milan Knížák a ředitel sbírek moderního umění NG Tomáš Vlček.
Novou expozici si přišel prohlédnout i prezident republiky Václav Klaus.
Česká kotlina byla křižovatkou názorů a tendencí už ve středověku a jejich osobité propojení vedlo vždy k vysokým uměleckým výkonům. Příkladem j e g o t i c k é u mě - ní, které kulminovalo ve stavbách Matyáše z Arrasu a Petra Parléře, v ma lbách Mi s t r a Třeboňského oltáře a mistra Theodorika a v plastice ve stylu "krásných madon". Kvalitu středověkého umění v Čechách potvrdilo baroko, kdy se směsice cizích vlivů v našem prostředí vyvinula ve svébytnou etapu barokního umění, která nemá na světě obdoby. Vědomi si těchto tradic, na které navázalo umění 19. století a jichž si byla vědoma i česká moderna, koncipovali autoři současnou expozici jako hold českým postojům. V expozici uvidí návštěvníci rozsáhlou kolekci děl Františka Kupky, která tak stala trvalou Kupkovou výstavou prezentující to nejlepší, co vytvořil. I když se o tom málo mluví, Národní galerie v Praze má největší a nejlepší sbírku Kupkových děl na světě. To se samozřejmě sluší a patří, poněvadž Kupka je především český autor. „Po velké, až heroické kubistické periodě, která u nás přerostla jako nikde jinde na světě až do tvorby životního stylu, vrcholí expozice kolekcí sociálního umění ukazující v nebývalé šíři, jak silná, především v plastice, byla tato málo reflektovaná oblast českého umění," vysvětlil spoluautor expozice Tomáš Vlček.
Snímek Markéta Kobrsková