hhh

 

Kardinál Duka požehnal tříkrálovým koledníkům

Aleš Pištora

Den před slavností Zjevení Páně (sv. Tří králů) 5. ledna 2013 vyšel v 15.30 hodin z Arcibiskupského paláce průvod Tří králů na živých velbloudech. Na Hradčanském náměstí mu požehnal J.Em. kardinál Dominik Duka OP, který se s koledníky setkal již ve 14.45 hodin v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha na tříkrálové bohoslužbě slova, kterou celebroval.

Z Hradčanského náměstí se vydal za hudebního doprovodu Hudby Hradní stráže a zpěvu „Narodil se Kristus Pán“ průvod na Loretánské náměstí, kde se „králové“ usazení na živých velbloudech u Svaté rodiny poklonili malému Ježíškovi a předali mu své dary: zlato, kadidlo a myrhu. Odsud také předali své poselství všem přítomným, celému městu a světu.

Zváni byly všechny děti a jejich rodiče. Děti mohli ke Třem králům a ke Svaté rodině přijít blíž, podívat se na ně, pozdravit se s nimi a nechat u nich dárky pro potřebné děti. Od 13.00 hodin bylo pro všechny přítomné koledníky připraveno v Arcibiskupském paláci občerstvení.

Slavnost Zjevení Páně, řecky Epifanie či Theofanie, se slaví 6. ledna. Nejstarší stopy svátku vedou až na začátek 3. století do egyptské Alexandrie, kdy církevní spisovatel Klement zmiňuje oslavu svátku Ježíšova křtu. Od druhé poloviny 4. století západní křesťané slavili v tento den zjevení Vykupitele spolu s příchodem mudrců, Ježíšovým křtem a prvním zázrakem Ježíšovým na svatbě v Káně, tedy tři události dosvědčující, že Ježíš je Boží Syn. V německé a středoevropské středověké lidové zbožnosti vystupuje silně do popředí událost klanění tří králů, a to zvláště po přenesení jejich údajných relikvií z Milána do Kolína nad Rýnem roku 1164. Na neděli po 6. lednu, kdy se slaví slavnost Zjevení Páně, připadá svátek Křtu Páně, kterým končí vánoční doba v rámci církevního roku.

Všechny tři události se postupem času začaly slavit zvlášť. Na neděli po 6. lednu, kdy se slaví slavnost Zjevení Páně, připadá svátek Křtu Páně, kterým končí vánoční doba v rámci církevního roku. Poté následuje první část liturgického mezidobí. V evangeliu sv. Matouše stojí: „Když se narodil Ježíš v Judském Betlémě za dnů krále Heroda, hle, mudrci od východu se objevili v Jeruzalémě ... Vešli do domu a uviděli dítě s Marií, jeho matkou; padli na zem, klaněli se mu a obětovali mu přinesené dary – zlato, kadidlo a myrhu.“ Poprvé hovoří o třech mázích Órigenés. Počet byl odvozen pravděpodobně ze tří darů. Titulatura „králové“ se objevuje až v 6. století. Podle badatele v oblasti liturgie Adolfa Adama má zvyk psát nad dveře tři písmena C+M+B dva výklady. Může jít o značky tří králů (Caspar, Melchior, Balthasar) stejně tak jako o počáteční písmena tří slov prosby: „Christus mansionem benedicat“ naboli "Kristus ať požehná tomuto obydlí".

© Kulturní komise ČR, Leden 8, 2013