hhh

 

Přednádraží fakticky neexistuje, přesto je to pořád vřed Ostravy…

Břetislav Olšer

ilustrační fotoMinulý týden jsem se v Ostravě setkal s redaktorem iDnes Patrikem Bangou. Známe se docela dobře, vím, že by se s ním gadžovská žena chtěla v žertu skoro rozvést, jelikož je víc mezi Romy po celé republice než doma. Ale takový už Patrik je.Mohl by se možná mít mnohem líp se svým bráchou, s nímž založili před lety skupinu Gipsy.cz. Bylo mu to asi málo dramatické. Proto je novinář a jen občas si zahraje se svým bigbítem… Ostatně, moje otázky a jeho odpovědi Bangův naturel jasně představují…

* Často v Ostravě nepobýváte, ale když už, tak to stojí za to. Tři dny, které tady strávíte, jsou kvůli natáčení pro ČT notně perné. Můžete stručně popsat, co jste dělal?

„Natáčel jsem dokument do cyklu pořadů s názvem Intolerance, týká se sociální katastrofy v Ostravě - Přednádraží. Přijel jsem z Ostravy unavený jako pes…“

* Ostrava má 14 romských ghett a v nich 21 ubytoven. Mohl byste mě provést čtvrtí Přednádraží?

„Složitě, momentálně už není téměř čím provázet. Kdysi jistě luxusní prostor se už dnes ani nedá nazvat čtvrtí…“

* Kdo za to může, že Přednádraží je bez kanalizace, resp. bez vody a elektřiny…?

„Na to neexistuje jednoznačná odpověď. Kanalizace je předmětem sporů o vlastnictví, neví se jistě, komu patří. Podle dokumentů, které mám k dispozici, kanalizace patří městu, to ale vlastnictví popírá. Dlouholetý spor má na svědomí nemožnost investic do domů, majitel není blázen a nemůže investovat do nemovitosti, která přetéká fekáliemi. Bez vody se domy ocitly relativně snadno; platí zde rovnice neplatíš – neteče… Nájemníci neplatili majiteli, ten neplatil vodárnám, protože neměl z čeho. Elektřina je věc samotných nájemníků, neplatili, nesvítí…“

* Vše záleží na jejich majitelích. Jak vlastně fungují...?

Horký začátek srpna v Přednádraží / foto (c) Petr Sznapka / www.gradiva.cz, 2012„Úplně nerozumím otázce. Majitel Přednádraží je jen jeden. Podle mého názoru šel do obchodu s vizí sociálního bydlení pro nejchudší lidi závislé na sociálních dávkách. Paradoxně v tomto byznyse se jedná dosud o nejjistější nájemníky, protože sociálka platí vždy a včas. Stopku mu vystavila nefunkční kanalizace, tedy nemožnost investic. Druhou stopku mu vystavil úřad práce, který si uvědomil, že padesát let obydlené domy vlastně nejsou domy určené k bydlení, ale jsou v kategorii „jiná stavba“. Proto bydlícím lidem nebyly vypláceny sociální dávky. Třetí stopku mu vystavili sami nájemníci, kteří neplatili a nakonec čtvrtou stopku mu vystavili lidé, co baráky rozkradli. Tedy minimálně vše, co se dalo zpeněžit."

* Celé to platí, tedy projekt zvaný sociální inkluze, eurozóna, kam jdou ta eura?

„Nemám ponětí, věděl bych, ale kam by měly jít…“  

* Mluvil jste s romskými matkami, co posílají děti do školy, ale ty jim vracejí, jelikož jsou špinavé. Prostě se nemají kde a v čem umývat….

Je to sociální past, kterou si málokdo umí představit. Přestože platí, má vypnutou vodu, protože to odnese za celek. Nemůže mýt děti, protože nemá v čem. Pošle je do školy, učitelé je pošlou zpět, protože nejsou umyté. Do školy je tedy nepošle, čímž na sebe poštve sociálku. Ta chce děti odebrat, protože nemají podmínky k bydlení. Matka nemá možnost ovlivnit to, zda voda poteče, nemá kam jít, na ubytovnu nemá, na byt také ne. Tohle je sociální rozměr tragédie v Přednádraží. Normální lidi to odnesou za ty ostatní a nikdo neumí poznat, že zrovna oni se snaží.“

* Jak byste charakterizoval ostravské Romy?

„Nevím, neumím charakterizovat celek, ani to nejde. Člověk se nedá charakterizovat jen podle toho, kde žije. Viděl jsem slušné lidi, co se skutečně snaží a odnášejí to ve všech směrech. Viděl jsem ale také degeše nejtěžšího kalibru, které vůbec nezajímá, že podřezávají větev všem ostatním. Viděl jsem i degeše, který za bílého dne vykrádal byt jiné nájemnice, jež si jen odskočila na úřad. Policii to nezajímá, strážníky také ne…“

* Co říkáte na pana Kumara?

„Kumar je fajn chlap, znám ho léta. Podle mne ale ani on sám neodhadl, za jak dlouho se stihne Přednádraží rozkrást.“

* Kdysi jste mi řekl, že být ministrem práce a sociálních věcí, byl byste Romy zastřelen. Doslova jste řekl: „Asi bych byl prvním romským ministrem, zastřeleným rozzuřeným Romem. Zavedl bych totiž bez pardonu pro všechny, tedy pro gadže i Romy, nesmírně přísné zákony. Máš hodně dětí, přídavky budeš dostávat pouze na dvě. Neposíláš děti do školy, žádná podpora, ani na děti, ani v nezaměstnanosti… A tak dál, víc už toho říkat nebudu, aby mě fakt nezlikvidovali, byť je to vše myšleno pouze hypoteticky…“ Platí tato vaše slova i dnes?

„Byl jsem exkomunikován z romského národa, protože jsem údajně nebezpečný...hehe… Ale vážně, přestože dnes vážím slova, tak to stále asi platí. Neměním se, jen stárnu a věci si více rozmýšlím.“

* Máte nějaký recept na uklidnění situace, chce to někdo, resp. nějaký nový vítěz komunálních voleb, zbourat a postavit tam nový supermarket...?

„Z Prahy se mi to kecá… především bych asi vnímal sociální pracovnice, které pracují na místě a pracují tam dlouho. Nemá smysl věřit všemu, co píší média. Stejně tak bych doporučil lidem, kteří mají s Přednádražím jistě ekonomické záměry, aby vystoupili a řekli to na plná ústa. Celá Ostrava si šušká o tom, že Přednádraží je logisticky lukrativní svojí polohou. Nikdo to ale neříká dost hlasitě. Nakonec bych filtroval lidi tak, aby něco věčně neodnášeli ti slušní za ty neslušné…“

* Dají se srovnat romská ghetta na Šluknovsku a v Ostravě?

„Ne. Spojuje je jen nedostatek práce a v případě jednoho domu v Novém Boru také devastace nemovitosti a sklepy zatopené fekáliemi. Zrovna ve Šluknově už ale o ghettu nemůže být řeč.“

* Jsou ve školách rasisté, protože chtějí romské děti, které doma rodiče nepřipraví na vyučování, dát do zvláštních škol. Co by říkaly Vaše děti, kdyby chodily do jedné třídy s dětmi, které je budou zdržovat ve výuce? Co byste na to řekl Vy, jako rodič? Co víc může společnost dětem dát, než zadarmo základní školu, učitele, učebnice, osnovy, podle kterých se musí všichni učit stejně a ve stejný čas…? Jste tedy pro zvláštní školy pro Romy? Opět bych připomněl vaši nedávnou odpověď:

Udělal bych vše proto, aby podobné děti nebyly ve stejné třídě s mými chlapci, už jen proto, že jsem se jim jak vůl věnoval, aby na školu byli připraveni a chtěl bych, aby učivo zvládali bez problémů. Pokud by se nedalo se školou jednat (přesunutí dětí do jiných tříd, kde se jim bude kantor věnovat, bude tam méně dětí), dám děti do jiné školy, kde tento problém nebude a pokud to bude nutné, budu je tam i vozit, pokud by škola byla daleko. Ještě bych se pokusil škole doporučit tzv. romské asistenty, kteří by dětem pomáhali v učivu, nic jiného mne nenapadá…”  Nyní odpovídáte:

„Ne. Dnes už nemůžu chtít, aby se Romáci integrovali a zároveň je segregovat ve zvláštních školách. Jsem pro nulté ročníky a důkladnou přípravu dětí na výuku."

* Myslíte si, že Romky mají spoustu dětí kvůli dětským přídavkům?

„U starších Romek je počet dětí ovlivněn romskými tradicemi, nadarmo se u Romů neříká „nane čhave, nane bacht“. Nejsou děti, není štěstí. U mladších Romek mám často dojem, že si dostatečně nedokážou uvědomit, jaká je to vlastně zodpovědnost.  Už jsem viděl romské matky, které měly ve svých dvaceti letech pět dětí, zrovna nedávno jsem viděl patnáctiletou těhotnou. Zejména mladším slečnám je podle mne (a je to čistě můj názor) málo vysvětleno, že sex je sice fajn, ale má to vedlejší účinek. Sociální pracovnice by se měly zaměřit i na tuto sféru, vysvětlit také zodpovědnost. Přijít domů těhotná moje dcera třeba v patnácti, tak mne asi odvezou.

Peníze bych za tím ale nehledal… v případě mladších slečen spíš hloupost a u rodičů za nezodpovědnost. Ale pozor, Břetislave, to se dneska netýká zdaleka jen Romů. Když mi bylo patnáct, poznal jsem téměř bezpečně, kolik je mému protějšku ženského pohlaví. Dneska je mi třicet a nepoznám třináctiletou od osmnáctileté. Holky jsou vyspělejší, stylizují se do staršího věku, velice často brzy čuchnou k sexu. Myslím že nebudu daleko od pravdy když napíšu, že mnoho slečen v patnácti dneska ví o sexu daleko víc, než kdejaká čtyřicítka. Ostatně, muzikanti by mohli vyprávět, co se jim vnucuje za slečny nezávisle na etnické příslušnosti. Mimochodem, ta patnáctiletá těhotná není Romka…“

* Co říkáte na soudy ohledně sterilizace Romek?

„Nemám názor, není to můj obor, tomu se věnovali jiní…“

* Je to pro Česko důstojné, že vůbec u nás máme ghetta?

“Není, ale stejně to není důstojné pro Španělsko, Francii nebo USA…“

* Jak početná je Vaše rodina?

„Moje rodina, to záleží na tom, z jakého pohledu to berete. Z pohledu Vašeho a mojí ženy je nás pět. Z pohledu mého je nás několik desítek. Rodina je to, co dělá Roma Romem.“

* Co je podle Vás nejhorší na současné české společnosti…?

“Podívejte pane kolego, paušální odsuzování je nesmysl a je jedno, u jakých národností. Není jednoduché fungovat v dnešní společnosti, když Vám stále někdo předhazuje, že jste parazitický černý hajzl, který okrádá stát. Jsme dva bratři, Radoslav je muzikant, já funguji u nás na idnes.cz, před tím jsem pracoval dlouho jako streetworker, spolu-zakládal jsem první pražský romský terenní program, před tím jsem dělal na MVČR a ještě jako mladík jsem fungoval v Jugoslávii, coby humanitární pracovník."

* A co práce…?

“Celý život makám, abych něco v životě měl a protože makám, tak mám. Nenechávám se nikam tlačit ani od gádžů, ani od Romáků, prostě žiju tak, jak uznám za vhodné. Čas od času napíšu nějaký článek, komentář pro internetový portál ROMEA.CZ, psal jsem také hudební recenze. S bratrem jsme nějakou dobu fungovali v kapele Gipsy.cz….”

* Jste také Rom, stejně jako Vaše rodina. Posíláte řádně své děti do školy…?Romské ghetto Přednádraží v Ostravě-Přívozu.

“Moje děti mají vše, co potřebují. Mám dvě děti - dceru a chlapce, chlapec 7 let, dcera 10 měsíců. Spolu-vychovávám také dítě mojí partnerky. Moje žena je zajištěna tak, jak to doma na mateřské potřebuje. Kromě svého syna vychovávám také gádžovské dítě a všichni fungují přesně tak, jak to dnešní společnost chce. Jsou slušní, chodí slušně oblečení, chodí do školy…. a mají tvrdou výchovu, pokud nepozdraví, dostanou pár facek, přesně tak jako kdysi já.”

* Jak je to u Vás s daněmi a vztahy s gadži…?

“S bráchou pracujeme 12 a víc hodin denně, odvádíme daně, platíme si všechny odvody… stejně jako ostatní. A jsme neustále terčem nadávek, urážek… není dne, kdybych se na blogu nedočetl, že jsem zloděj, parazit a bůhví co ještě. Málokdo si totiž uvědomuje, jak uráží slušné a normální lidi, když napíše že Romové jsou tací a tací… (čti zloději, paraziti, šmejdi… atd. atd.) V tom vidím podstatu rasismu, tedy pokud plošně tvrdíte, že není možno Romovi svěřit majetek, případně navázat s nějakou romskou ženou stejnou spolupráci jako osadníci v JAR, je to stejný nesmysl, jako když já napíšu, že jste rasista…”

* Vyhrožují Vám gadžové nebo Romové? Kdo víc a jak?

„Vyhrožují mi pitomci… je mi jedno, jakého jsou vyznání nebo původu. Intenzita je různá; od inzultace po vyhrůžky fyzickou likvidaci mé osoby, až po likvidaci mojí rodiny… Slyším často: Banga cigání, Banga je rasistická svině, hlásná trouba rasistického plátku, táhni do Indie ty svině cigánská!"

Inu, děkuji za rozhovor a těším se na ostravský dokument o romském Přednádraží…

Snímky Břetislav Olšer a Jan Gabzdy

 

© Kulturní komise ČR, Říjen 26, 2012