Theodor Pištěk – Ecce Homo
Eva Kolerusová
Jedním z hlavních výstavních projektů Sbírka moderního a současného umění Národní galerie v Praze, v tomto roce ve Veletržním paláci bude dosud největší retrospektivní přehlídka výtvarného díla malíře Theodora Pištěka. Vedle obrazů a kreseb budou vystaveny i čtyři velké prostorové instalace, vytvořené přímo pro prostory Veletržního paláce.
Theodor Pištěk se narodil 25. 10. 1932 v Praze, na výtvarnou scénu vstoupil koncem padesátých let po ukončení studií na Akademii výtvarných umění a do současnosti patří k důležitým a respektovaným tvůrcům. Ve stejné době začal působit
i jako filmový výtvarník, nejprve s Františkem Vláčilem (Údolí včel, Markéta Lazarová), později intenzivně spolupracoval s Milošem Formanem, za kostýmy k filmu Amadeus obdržel cenu Filmové akademie Oskar. Vedle toho byl Pištěk také československým reprezentantem v automobilových závodech, a krásná auta a motorky miluje dodnes –
a svět automobilismu a aut a všeho, co k tomu patří, je i nedílnou součástí jeho výtvarného díla.
Celou svou tvorbou i životem se vymyká se téměř vším, čím by měl malíř podle zdejších měřítek být a jeho postavení na české umělecké scéně je stále tak trochu zvláštní. A přesto, že se malíř Theodor Pištěk ve své tvorbě osobitým způsobem vyrovnává či předjímá řadu důležitých proudů umění druhé poloviny 20. století (strukturální a geometrická abstrakce, nová figurace, fotorealismus, umění instalace aj.).
Výstava Ecce Homo představí všechny důležité etapy díla Theodora Pištěka. Vedle dnes již legendárních fotorealistických obrazů (připomeňme, že Pištěk je jediný autor v Československu, který principy foto či hyperrealizmu ve své tvorbě důsledně analyzoval) například abstrahující objekty ze šedesátých let (různě řezané a deformované části motorů a chladičů), kresby z cyklu Kde budu žít příště až po instalace posledních let. Zastřešujícím tématem je člověk a civilizace a představení Theodora Pištěka jako autora zkoumajícího možnosti různého zpracování prostoru ve výtvarném umění – vedle fotorealistických prací až po trojrozměrné instalace.
Výstava je součástí dlouhodobé dramaturgie Sbírky moderního a současného umění, tedy představení autorů generace narozené ve 30. letech – dále bude uvedena retrospektiva např. Huga Demartiniho, Jana Kotíka a dalších klíčových autorů 2. poloviny 20. století.
Výstavu doprovodí katalog, obsahující texty Stanislava Kolíbala, Martina Dostála
a rozhovor Heleny Musilové s Theodorem Pištěkem, v němž mimo jiné vzpomíná
na studijní léta a aktivity například Palety vlasti, či nad vlivem filmu na jeho volnou výtvarnou tvorbu.
K výstavě je připravován široký doprovodný program od jednorázových akcí spojených s fotorealistickou malbou, světem automobilů a filmu až po vzdělávací programy pro školy.
Autoři: Helena Musilová, Martin Dostál
Kurátorky: Helena Musilová, Jana Šmídmajerová
Architektonické řešení: Stanislav Kolíbal, Pavel Kolíbal, Theodor Pištěk
Grafické řešení: Stanislav Kolíbal, Marek Jodas
Doprovodný program: Lektorské oddělení Sbírky moderního a současného umění: Monika Sybolová, Oldřich Bystřický, Hana Rosenkrancová, Michaela Vrchotová, Michaela Kabátníková
Místo konání: Veletržní palác
Datum konání: 26. září 2012 – 6. ledna 2013
Technologický partner NG: Samsung
Partner NG: Neternity Group
Mediální partneři:
Český rozhlas, Classic FM, Prager Zeitung, ANOPRESS IT, ČRO 3 – Vltava, Pražská komorní filharmonie, Sanquis, Prague Events Calendar, Lidové noviny, Maxim,
Bumerang Publishing, Dopravní podnik hl. m. Prahy