hhh

 

Nebojte se žádat o léky bez doplatků

Jana Víchová

Pacientská ombudsmanka a místopředsedkyně Svazu pacientů ČR, senátorka Alena Gajdůšková vyzývá pacienty aby se domáhali svých zákonných práv:
* Jak má tedy pacient postupovat, aby nemusel doplácet za léky a o co konkrétně si má požádat           u svého lékaře?
Pokud je pacient v situaci, kdy nechce nebo nemůže doplácet na léky, měl by lékaře požádat o to, aby mu předepsal na jeho potíže lék bez doplatku. Podle vyjádření ministerstva v každé lékové skupině takový lék je. Měl by tedy existovat  lék bez doplatku na každou nemoc a pacient na něj má zákonné právo. Doporučujeme proto pacientům, aby požadovali po svých ošetřujících lékařích předepisování léků, které již nemusí doplácet a v praxi tak trvali na dodržení ústavního principu práva na bezplatnou zdravotní péči na základě veřejného zdravotního pojištění.

* Vyzýváte k bojkotu léků. Co má ovšem pacient dělat, pokud mu lékař odmítne takový lék napsat? Víte sama, že lékaři umí být přesvědčiví?
Pacient  by se měl ptát, proč  mu lékař odmítá napsat lék bez doplatku. Pokud si lékař jen myslí, že lék s doplatkem pro něj bude lepší, pak je to rozhodnutí pacienta, čemu dá přednost. A pokud lékař řekne, že takový lék neexistuje, pak by pacient měl určitě dát vědět Svazu pacientů ČR, nebo by se měl obrátit se svým požadavkem přímo na ministerstvo zdravotnictví. My se budeme snažit dosáhnout toho, aby byl lék bez doplatku na určitou diagnózu zařazen. To je také smyslem naší výzvy. Protože u nás mají všichni lidé zdravotní pojištění, pak také každý musí mít v souladu s Ústavou ČR přístup k odpovídající léčbě.

* Může se spolehnout na to, že po něm lékárna nebude chtít žádné platby?
Lékař by měl mít  přesnou informaci o tom, které léky se doplácí a které ne a lékárny by tato ustanovení měly respektovat. Ale  zase - pokud se tak neděje, měli by nás lidé na to upozornit.

*Jaké jsou povinnosti lékařů v tomto případě?
Lékař má povinnost pacienta informovat o možnostech, které v léčbě a tedy i volbě  léků má tak,  aby se pacient mohl rozhodnout na základě odpovídacích informací.

* Na co má pacient nárok v lékárně?
Vůči lékárně se asi v případě předepsaného léku nedá mluvit o žádném nároku. Snad jen to, že pokud ho lékárna nemá na skladě, měla by ho objednat. Problém je, když příslušný lék není ani v centrálních skladech. Kvalifikovaní lékárníci  umí většinou doporučit náhradní lék. V případě pacientů, kteří užívají více léků, bych ale  doporučovala znovu se poradit o lécích s lékařem. Ne všechny léky se spolu musí dobře snášet.

* Co mají udělat pacienti, kteří nejsou s postupem lékaře nebo lékárny spokojeni?
Pokud mají pacienti špatné zkušenosti nebo dostanou informaci, že na jejich nemoc plně hrazený lék není, nechť tuto skutečnost sdělí svému pacientskému ombudsmanovi na adresu pacientsky.ombudsman@pacienti.cz, nebo přímo na Svaz pacientů ČR na adresu poradna.leky@pacienti.cz . Poskytnou nám tak cenné informace a pomůžou nám s  argumenty pro cestu k nápravě.

*S čím může pacientský ombudsman občanům pomoci?

Pacientský ombudsman je zde proto, aby vrátil důvěru mezi pacienty a zdravotníky. Jeho úkolem je zajištění kvalitní komunikace v systému pacient - lékař. Zejména tam, kde mají pacienti pocit, že jsou nějakým způsobem poškozováni, že se nemohou dovolat, zkrátka, že je nikdo neposlouchá a nikdo s nimi jejich situaci neřeší. Jeho úkolem je hledat řešení a daný případ s lékaři projednat. Seznam pacientských ombudsmanů je k nalezení na stránkách Svazu pacientů ČR www.pacienti.cz.

 

Červenec 7, 2012