Soukromý žlutý vetřelec pytlačí na panském…?
Břetislav Olšer
Jezdil jsem hlavně služebně z Ostravy do Prahy Pendolinem Českých drah. Rychlý, čístý a hlavně pouze místenkový, což zabraňovalo cestování všelijakým taškářům a bezdomovcům. Cena jízdenky 250 Kč jako důchodce na in-kartu.
Modernizace Českých drah pokračuje...Foto: B. Olšer (2)
Ovšem byla potíž; jsem invalida, špatně chodím a bolí mě v zádech. Kdysi jsem totiž byl víc v letadlech než v tramvaji. A letět tucet hodin v kuse ve stísněném prostoru… God save the Queen. Můj zdravotní stav však ČD nezohledňovaly. Až se stal soukromý zázrak jménem RegioJet. Do té doby jsem znal jen Žlutou ponorku či Žlutého psa a ejhle, Jančurovy autobusy i vlaky jsou též celé žluté. Nedbal jsem na mýtus, že žlutá je barva žárlivosti.
Vydal jsem se Jančurovým zázrakem a pochopil, že žlutá nadále zůstává barvou žárlivosti. ČD se totiž mohly potrhat vzteky. Celý život mě vozily ve špíně, smradlavých záchodcích a s neurvalými průvodčími. A najednou jsou tady vozy, v nichž je vše zase jako v letadlech, jenom místa je mnohem víc. Turistická třída se změnila v byznys class. Netlačí mě kolena, mohu se dokonce pohodlně narovnat. A můžu si zapnout i notebook, který se stal mým nepostradatelným kámošem. Koupil jsem si přes internet jízdenku za 174 Kč, tedy mnohem levněji než v Pendolinu. Balada. Jenom jedna potíž a dosti zásadní zde byla; žárlivé České dráhy se jen tak nechtějí vypořádat s konkurencí. Jste soukromí a jezdíte ze státních nádraží a po státních kolejích? Tak vám ukážeme, zač je toho loket. Všechny státní vlaky mají na nádražích nejmíň půl hodiny dopředu oznámení na tabulích či rozhlasem, kdy a odkud jejich vlaky jezdí. O spoji RegioJet nikde nic.
Pár minut před odjezdem se ozve jedno hlášení, potom naskočí odjezd i na elektronické tabuli. Cestující se může strhat, aby stihli nastoupit. ČD si zlomyslně mnou ruce, že jejich konkurent nabere zpoždění. Ani výběr koleje a nástupiště je zdlouhavé. Zkrátka pytlákům na panském pšenka nekvete… Ještě, že jízdenky lze koupit přes internet. Kdoví, jestli by „pytlákům“ vůbec jízdenku na státním nádraží pro žlutého ďábla prodali.
Sedím si na rezervovaném místě v teploučku, teplota upravovaná klimatizací, než se stačím protáhnout v té pohodě a usadit, už je u mě stevardka, po pendolinovsko "vlakuška". S úsměvem se ptá, jestli si dám zdarma teplý či studený nápoj nebo obojí. Nabídka luxusního občerstvení za pár korun. Jeho dodavatelem jsou špičkové cateringové společnosti. Dostal jsem noviny podle svého gusta, luxusní kávu a když jsem si vytáhl počítač, mám hned připojení k internetu... V každém voze dívky i mladíci zajišťující servis pro 48 cestujících, což odpovídá standardně konfiguraci 1. třídy nebo premium business class. Kožená sedadla se stolkem, připojení k 230V, velkoprostorový oddíl leteckého stylu nebo oddíly po 4 nebo 6 cestujících. Podlahy jsou standardně pokryty kobercem, vozy jsou vybaveny tzv. repeaterem pro lepší příjem signálu mobilních telefonů. V nabídce jsou vedle zmiňovaných nápojů zdarma také snídaňové menu za ceny od 9 Kč, výběr salátů nebo specialit za přibližně poloviční ceny oproti jiným stravovacím zařízením.
Základní obyčejné jízdné RegioJet, co vůbec nevrže a neskřípá, je samozřejmě nižší oproti obyčejnému jízdnému Českých drah. RegioJet poskytuje také slevu 25 procent držitelům In-karty/RailPlus, nabízí nízkonákladové jízdné na tzv. kreditovou jízdenku, aniž si cestující musí kupovat jakoukoli slevovou kartu. S kreditovou jízdenkou pak můžete cestovat z Ostravy do Prahy za 230 Kč. Můj případ, který měl ještě slevu na ZTP… Potěšila též živá a nikým neukradená orchidej na dokonale čistém WC.
Na internetu nabízí „žlutý vetřelec“, pytlačící na panském, automaticky nižší cenu dostupnou všem bez jakéhokoli omezení. RegioJet má jednoduchý tarif - tři typy jízdného: Obyčejné jízdné, Internetové nebo otevřená jízdenka a kreditová jízdenka, 3 typy slev - zpáteční, skupinová, RailPlus a slevy pro důchodce, žáky a studenty a ZTP a ZTP-P (sociální skupiny definované státem). Za tři a půl hodiny jsem v Praze. Žádná mimořádná událost se nestala, žádný záškodník ČD nám přes státní koleje nic nepoložil…
Reklama? To, že napíši o někom, že je moudrý a pracuje na plné pecky, je reklama? Je zvláštní, když chválím Čínu jako suverénně nejbohatšín zemi světa, jsem za podporovatele porušování lidských práv. Tak už si, vážení nickové, vyberte, co vlastně chcete...? Pokud máte na mysli onu komickou doložku, cituji: "Číňan pracuje 7 dní v týdnu 12 hodin denně, má volno jen 5 dní v roce a maká doslova za misku rýže ( často nemají ani 2 dolary denně). To potom lehce může být Čína nejbohatší země světa", jste mírně duševně retardovaný. Jak může Čína vydělat otrockou prací přes tři biliony devizových zásob...? Slušná rozvojová země, co je největším věřitelem poloviny zeměkoule, USA a EU nevyjímaje. Máte-li něco pro soukromníkům, řekněte to rovnou, že státní socialismus je vaše hobby. Všichni nadáváte na současnou trojkoalici, ale když se najde někdo, komu to na rozdíl od těch vládních mamlasů myslí, můžete se svým prskáním zbláznit. Navíc jsem to byl já, kdo pana Jančuru a jeho plán zavést víkendové zájezdy vlakem na Stodolní ulici v Ostravě kritizoval. http://olser.cz/2560/podnikavci-ze-stodolni-jasaji-zbytek-ostravy-trne-strachy/ ČD po desítkách let zazvonil budíček a tak zásluhou konkurence musí slevnit také. A to hned.