Čtvrtého února uplynulo již sto čtyřicet šest let od doby kdy jedenáct
států amerického Jihu (Jižní Karolína, Mississippi, Florida, Alabama, Georgia, Louisiana, Texas, Severní Karolína, Tennesee, Virginia a
Maryland ) vyhlásilo svou secesi od USA a vytvořilo státní útvar
oficiálně pojmenovaný jako Konfederované státy americké (Confederate
states of America – CSA), k nimž se v prosinci 1862 přidaly ještě státy
Kentucky a Missouri.
Jaký vlastně byl tento stát, který vydržel do dubna 1865? Opravdu se
jednalo o celek,
jehož ústřední idea spočívala v rasismu a otrokářském
řádu? Skutečně šlo v americké občanské válce primárně o problém
otroctví? A můžeme říci, že Konfederace ztělesňovala v tomto konfliktu
jednoznačné zlo, zatímco dobro a spravedlnost stály na straně seveřanské
Unie?
Ve svém článku se pokusím váženého čtenáře přesvědčit, že ona pověstná
„psí hlava“ bývá jižanskému Dixielandu – jak jsou jižní státy občas
nazývány – přisuzována ne zcela právem.
Ale nyní sestupme ke kořenům:
V polovině devatenáctého století není identita Spojených států
amerických zcela dotvořena a jejich podoba přesvědčivě dohodnuta.
Přestože Američany spojuje dominantní anglosaské kulturní dědictví,
křesťanská (většinou protestantská) víra a společný prožitek války o
nezávislost, pod povrchem to ovšem začíná vřít.
USA totiž nebyly takovým monolitem, jak by se na první pohled mohlo
stát. Charakter jednotlivých oblastí se od sebe lišil, což souviselo s
historickým vývojem jednotlivých kolonií. A tak zatímco státy Severu
představovaly průmyslovou oblast dynamického obchodního i společenského
života, náchylnou k přijímání změn, státy na Jihu měly spíše agrární
charakter a myšlení většiny Jižanů bylo silně konzervativní. Velkou roli
v něm sehrával vztah k rodné půdě, úctě k předkům a pěstované tradici.
To se odrazilo taktéž v odlišné podobě elit – Průmysloví magnáti na
Severu a jižanská plantážnická aristokracie gentlemanů, napodobujících
anglický viktoriánský styl.
Počátkem
padesátých let animozita mezi Seveřany a Jižany narůstá. Ačkoliv
plantáže jižanů vykazují velké zisky, značná část utržených peněz se zbytečně přesouvá do rukou „zprostředkovatelů“ ze severní části
Ameriky. Sever rovněž nutí jižanský Dixieland k zavedení agrárních cel,
což Jižané přirozeně odmítají, protože takový krok by poškodil
ekonomické vztahy s Velkou Británií, v té době největším odběratelem
bavlny z Dixie a zároveň otřásl sociálním řádem Jihu. Další třecí plochy
představoval problém volného splavování řeky Mississippi a drobnějších
hospodářsko ekonomických omezení. Toto všechno pak vedlo k obecnému
sporu o to, jaká koncepce státního zřízení bude pro celou zemi závazná.
Sever vystupoval z tvrdě federalistických pozic, zatímco na Jihu se
vyvinula specifická forma patriotismu, zaštiťující se teorií o
prioritním postavení státních práv, která unionisté omezovali.
Do souboru třecích ploch by se jistě dal zahrnout i problém otroctví,
nicméně tvrdit, že právě otroctví bylo zásadním motivem občanské války v
USA považuji za mimořádný omyl. Zde předkládám několik důkazů – Sám
Abraham Lincoln při složitých jednáních s jižanskou aristokracií
považoval problém otrokářství za druhořadý a byl toto téma ochoten
obětovat ve prospěch udržení Unie. Přesto nepochodil. To svědčí o tom,
že i politici na Jihu pokládali jiná témata za mnohem závažnější než
problematiku otroctví.
Od věci jistě není ani skutečnost, že Lincoln své Prohlášení o zrušení
otroctví vydává až roku 1863, tedy dva roky po vypuknutí války, kdy se
válečná situace pozvolna začínala obracet ve prospěch Unie.
Diskuse o přípustnosti otroctví probíhala také na samotném Jihu, kde
byla populace rozdělena na dva tábory a to dokonce i napříč církvemi.
Zatímco jedni křesťané tvrdili, že černoši jsou potomky bratrovraha
Kaina a otroctví tudíž znamená „boží trest“, mnozí jejich bratři ve víře
namítali, že vlastnit člověka jako majetek je hřích. Nutno podotknout,
že většina jižanské populace otroky ani nevlastnila.
Některé teorie spekulují o tom, že otroctví by na Jihu padlo krátce
poté, kdy by se rozmohlo používání strojů při sklizni a odzrňování
bavlny, neboť černoši by tak již nebyli na plantážích tolik žádaní.

Výstižným důkazem, že otázka otroctví nehrála v myslích Jižanů
dominantní úlohu svědčí i známá epizoda ze života velitele Konfederace,
generála Roberta Edwarda Lee, bezpochyby nejschopnějšího vojevůdce
občanské války. Lee byl totiž znám svým odporem k otroctví. Nikdy otroky
nevlastnil, otrokářství považoval za špatné a tak jej oslovil Abraham
Lincoln, zda by nepřijal post velitele seveřanské armády. Lee odpověděl
jasně : „Nikdy nebudu bojovat proti rodné Virginii“.
Přesvědčený odpůrce otroctví tedy tento střet chápal jako boj
federalistů proti státním právům jeho domova. Stal se velitelem
konfederační armády a prokázal, že patří k největším vojevůdcům své
doby.

Po svém odtržení si Konfederace za své hlavní město určila Richmond a
prezidentem zvolila absolventa West Pointu a plantážníka z Mississippi,
Jeffersona F. Davise (jmenován byl symbolicky ve stejný den jako George
Washington).
Ústava CSA fakticky vycházela z původní americké ústavy a doznala jen
tří základních změn. Konfederační úřady neměly právo zavádět jakákoliv
cla, omezovat zahraniční obchod a vydávat zákony ohledně otroctví. Tyto
záležitosti měly zůstat plně v kompetenci jednotlivých států
Konfederace.
Měnou CSA byl konfederační dolar, překvapivě poměrně silná měna, krytá
zejména obchodem s bavlnou.

Roku 1861 tedy začala válka mezi Konfederací a Unií, v níž stálo devět
milionů Jižanů proti třiadvaceti milionům Seveřanů. Průmyslový Sever měl
více zbraní, materiálu i vojáků a disponoval výhodou lepší
infrastruktury. Jeho námořní převaha mu navíc umožňovala blokovat
jižanské přístavy. Naproti tomu Jih se mohl pochlubit schopnějšími
důstojníky a lépe vycvičenými vojáky, jejichž odhodlání bylo na vyšší
úrovni než u seveřanských protivníků.
A jsme u dalšího bodu, zpochybňujícího otroctví, coby hlavní otázku
války. V jižanské armádě totiž sloužilo pouze okolo čtyř až pěti procent
vojáků, kteří vlastnili otroky, přičemž většinou šlo o část vyšších
důstojníků. Je možné, že by průměrný jižanský voják, označovaný
přízviskem Johnny Rebel, dokázal téměř pět let tvrdě bojovat proti
nepříteli kvůli zachování otrokářství? Domnívám se, že nikoliv. Johnny
Reb byl patriot, který bránil zemi, kde se narodil a s níž byl spjat.
Neválčil za otrokářství, nýbrž za Virginii, Alabamu, nebo jiný stát
Dixielandu.

Když plukovník Patton – předek slavného generála George Smithe Pattona –
odcházel bojovat za Konfederaci, napsal své ženě: „Propusť všechny
naše černochy. Chci aby naši synové věděli, že bojují za svobodu, ne za
nějaké otroctví.“ Ty dvě věty jsou klíčové.
Připomínám, že na straně Jihu bojovaly také jednotky složené ze
svobodných černochů a bojovaly dobře. O jedné z nich, jednotce
černošských kavaleristů, se jižanský generál Forrest vyjádřil následovně
: „Tito hoši stáli při mně a nebylo lepších příslušníků
Konfederace.“
Zpočátku se válečný stav vyvíjel spíše ve prospěch Konfederace. V
bitvách u Bull Runu, v sedmidenní bitvě a bojích u Fredericksburgu a
Chancellorsville došlo k těžkým porážkám Severu, z nichž se vzpamatoval
jen díky materiální i početní převaze. Konfederace také počítá s
vojenskou podporou Velké Británie, která jí diplomaticky uznala (stejně
jako Francie) a po celou válku s ní čile obchodovala. Jižané doufají,
že silná britská flotila ukončí seveřanskou blokádu Jihu a roku 1862
skutečně málem dojde k britskému ozbrojenému vystoupení, které Sever v
poslední chvíli diplomaticky zažehná.
K obratu dochází teprve v červenci 1863 u Gettysburgu, kde Unie zasadí
rebelům tvrdou ránu, čímž zmaří jejich naděje na ofenzívu. Ani teď ale
nemá Unie vyhráno. Generál Lee totiž ještě dokáže Seveřany mistrně
porazit v bitvách v Divočině a u Cold Harboru. Rovněž obléhání
Petersburgu Unii nevyjde.
Válka končí kapitulací vyčerpaného a poraženého Jihu desátého dubna
1865. Padlo v ní asi 360 tisíc Seveřanů a 255 tisíc Jižanů. Unie mohla
být obnovena.
Jižanské dědictví je v Americe patrné dodnes a jeho podoba prošla
několika změnami. Po letech „rekonstrukce Jihu“ kdy vítězové dosti
necitlivě zasahovali do poměrů uvnitř Dixie se začalo napětí vytrácet.
Podle Samuela Huntigtona tomu napomohla válka se Španělskem o Kubu z
konce devatenáctého století, v níž se vojáci z Jihu mimořádně osvědčili
a dokázali, že Jižan zůstává zároveň patriotem v rámci USA. To se plně
potvrzuje v dnešní době, kdy jsou právě jižanští Američané (spolu s
Američany ze Středozápadu) těmi největšími konzervativci a americkými
vlastenci. Americká identita se tak s jižanskou identitou vzájemně
doplňují a podpírají. Na Jihu je populární tričko, v němž vedle sebe
vlají federální i konfederační vlajka a nad nimi je napsáno „American
pride – with a southern stride“.

Jižanská vlajka s křížem svatého Ondřeje tak sice přetrvává dodnes, je
však terčem útoků ze strany liberální levice, multikulturalistů a
různých lidskoprávních aktivistů z povolání. K velké nelibosti těchto
„pokrokářů“ však vlajková referenda většinou vypovídají o tom, že lidé
chtějí tento symbol zachovat. Při demonstracích na podporu zachování
jižanské standarty se pravidelně setkávají v jednom šiku bílí i černí
Američané a přátelsky spolu hovoří. Jestliže je tedy „jižanka“ symbolem
rasismu, proč za ni demonstruje tolik černochů? Na tuto otázku zatím
neodpověděla ani Hillary Clintonová, ani Jessee Jackson.
Rovněž občasné přirovnávání konfederační zástavy ke svastice nemůže
argumentačně obstát. Zatímco evropské provedení svastiky ve dvacátém
století je primárně symbolem nacismu, který poté nacisté vnutili Německu
za státní znak, konfederační vlajka je symbolem starého Jihu, územním
symbolem lidí spojených místem, kulturou a hodnotami, které vznikly
nezávisle na otrokářství a přetrvaly i po jeho spravedlivém zániku. Proč
levicovým a multikulturním aktivistům nevadí vlajky několika afrických
zemí, kam se nyní otrokářství bohužel vrací?
Nacistická svastika krom jiného reprezentovala nenávistný, likvidační
antisemitismus, bezvýhradný kolektivismus a novověké pohanství, věci od
nichž byly Konfederované státy americké na hony vzdáleny. Jižané byli
konzervativci a křesťané a v jejich vládě zasedal židovský ministr
financí Judah P. Benjamin. Georgia měla v době před „rekonstrukcí“
židovského guvernéra, Richmond a Atlanta židovské starosty. Uvědomuje si
profesionální aktivista Jessee Jackson, že svým srovnáváním konfederační
zástavy se svastikou uráží také kulturní dědictví židovských „dixie
patriots ?“

Jižanská Konfederace z let 1861 – 1865 rozhodně nepředstavovala ideální
státní útvar, její ostouzení, znevažování a hysterické tažení
„pokrokářů“ proti jejímu odkazu však není na místě. Z mnoha aspektů byla
Konfederace v občanské válce v právu. A pamatujme, že většina jejích
obyvatel nebojovala za otrokářství, nýbrž za odlišný výklad státních
práv, než jaký skýtala federace.

Dixie videa:
Johnny Cash-The Night they drove old Dixie down
Joan Boez-The Night They Drove Old Dixie Down
The
Sons of Confederate Veterans
I
am their flag
Wind of change, Dixie flag
To
live and die in Dixie
Manowar: An American Trilogy
Rebel Soldier/Dixie