|
|
Jagellonský model druhé odmocniny zajistí rovnoprávnost všech států v RE Ivana Haslingerová
RE je jednou ze tří hlavních institucí
Evropské Unie, společně s
Evropskou Komisí (EK) a Evropským parlamentem (EP) a je také jedinou
institucí
EU, která je založena na mezivládním principu. Setkání hlav států a
vlád,
tzv. Evropská rada (ER), je samostatným orgánem, který nově zakotvuje Lisabonská
smlouva. Cílem konference bylo přispět k diskusi o rozhodovacím procesu v RE, jehož
vývoj není ani po podpisu další euroústavy, nazývané tentokrát Lisabonská smlouva, zdaleka ukončen.
Hlasování kvalifikovanou většinou se po celou dobu jeho existence
výrazně
neměnilo ve své podstatě, měnila se výška prahu pro přijetí
aktů a počet
hlasů, a to jak pro jednotlivé členské
státy tak celkový počet, v
závislosti na rozšiřování. LS tento princip opět mění –
pro určování hlasovací moci je podle ní již
určující počet hlasů, který je
stanovený ve smlouvách, ale počet obyvatel a počet členů RE. V případě
úspěšné ratifikace Lisabonské smlouvy by bývala vstoupila tato změna v platnost v roce
2014, resp. až v roce 2017 . Naštěstí se tak
nestalo. "Naštěstí" říkám proto, že právě tato konference vysvětlila,
jak by se dalo hlasovat, aby nebyl žádný občan ani stát EU ukřivděný, a to
ani při dalším případném přijímání dalších velmi početných členů, jakými může
jednou být Turecko. Tím by se vyřešil nejdůležitější problém EU, kvůli němuž
se
Jako řečníci vystoupili na konferenci doc. Běla Plechanovová, vedoucí katedry mezinárodních vztahů na Fakultě sociálních věd UK, která se v českém prostředí problematice EU dlouhodobě věnuje(druhá zleva); Ewa Osniecka-Tamecka, prorektorka evropského centra v Natolinu, která byla jedním z dvou hlavních vyjednávačů Polska o Lisabonské smlouvě (druhá zprava); dále Wojciech Słomczyński, který je spoluautorem tzv. Jagellonského kompromisu, alternativního modelu určování hlasovací moci pro jednotlivé členské státy v Radě Evropy (vpravo). Čtvrtým řečníkem byl Moshé Machover, matematik působící na London School of Economics, který se dlouhodobě věnuje zkoumání vztahu hlasovací moci a hlasovací váhy členských států v RE (zcela vlevo). Uprostřed moderátor konference europoslanec za EPP-ED Jan Zahradil, který byl společně s Jiřím Šedivým jedním z dvou hlavních vyjednavačů ČR o Lisabonské smlouvě. Všem státům sdruženým do EU je jasné, že se musejí nastolit v mnoha oblastech dohody o společném soužití a že má-li být zachována demokracie, pak o nich musí rozhodovat společným hlasováním. A právě zde je základní kámen úrazu. Vrcholný orgán EU, Rada Evropy (RE), může dosud rozhodovat několika způsoby: hlasováním prostou většinou hlasů, jednomyslností a hlasováním kvalifikovanou většinou, které umožňuje, aby se přijetí aktu nezúčastnily všechny státy, nicméně akt je závazný pro všechny. Právě hlasování kvalifikovanou většinou je jednou z nejdiskutovanějších otázek nejenom při přijímání nových smluvních úprav, ale mění se při každém rozšíření EU. Rozdělení hlasů, kterými pak členské státy při hlasování disponují, se mění a státy jsou si vědomy, že to následně určuje jejich hlasovací moc. Konference ukázala, že existuje matematický model, tzv. "Jagellonský kompromis", který vyvinuli vědci na krakovské Jagellonské universitě (odtud má název), který zajišťuje každému státu EU rovnou hlasovací moc. Jak se hlasuje v RE nyní
Proto nakonec byla vytvořena
euroústava druhá – tzv. LS a v ní bylo dohodnuto další hlasovací pravidlo, která by zaručovalo, jak je
v ní psáno, "demokratickou legitimitu a zastupitelskou demokracii". Jak se ukazuje
na obrázku vlevo, většina
států si v této zastupitelské německé demokracii oproti smlouvě v Nice silně
pohoršila a dostala se pod 0,9, ale Německo získalo namísto 0,8 celých 1,2,
Francie, Velká Británie (VB) a Itálie 1,1. Malé státy mají naopak ještě
více volební váhy než měly podle smlouvy z Nice. Oproti většině států až třikrát
posílily- Malta má 2,4, Lucembursko 2,2 a Kypr 1,8.
Takže kromě posílení váhy malých a velkých států se situace v LS oproti smlouvě v Nice pro ČR a většinu dalších států zhoršila. Dobře je to vidět na obrázku vpravo, kde je vynesen poměr hodnot LS /Nice. ČR spolu se šesti dalšími státy by po přijetí LS ztratila čtvrtinu hlasů oproti stávajícímu systému přijatému v Nice, zatímco Německo by posílilo o 20 %. Blokující kapacita velkých zemí tak v LS vzrostla a tyto mají větší potenciál pro budování koalice. A to není vůbec jisté, jak se změní situace po případném přijetí dalších zemí. Například obrovského Turecka. Tento hlasovací systém logicky vedl ke vzniku konglomerátu většiny států, které jsou si rovny a Itálie, VB a Německo z ní byly vyloučeny. Proto také často nesouhlasí s návrhy těch rovných. Z výše uvedeného je jasně vidět, že současný hlasovací systém v EU dle smlouvy v Nice je nevyvážený a každé skupině států měří jinak. Hlasování dle LS by sice bývalo vylepšilo postavení Německa, ale nespravedlnosti by se ještě prohloubily. Je zřejmé, že dokud se toto nevyřeší, bude v EU existovat stále boj o tuto otázku namísto, aby se zabývala konkrétními ekonomickými problémy. Z výše uvedených grafů je jasné, že velké státy v čele s Německem budou tvrdě bojovat pro systém zavedený v LS, ale dokud EU nenalezne spravedlivý hlasovací systém, musí počítat s problémy. Velkoněmecká říše tu již jednou byla a na to jsou občané EU velmi citliví. Jak nalézt spravedlivý hlasovací systém v RE
"Je-li hlasovací váha dána odmocninou z počtu obyvatel, pak se odstraní hendikepy všech států, neboť každý občan každého státu bude mít touž hlasovací moc úměrnou mocnině jeho hlasovací váhy. Model je flexibilní pro různé počty států. Navíc Jagellonský hlasovací model druhé odmocniny je oproštěn, stejně jako každý matematický výsledek, od ideologie a je založen pouze a výhradně na racionálních a logických důvodech," podtrhl Jan Zahradil Nalezení toho správného hlasovacího systému není otázkou nijak novou. Již husitský král Jiří z Poděbrad se jím při sjednocování Evropy zabýval. Nakonec rozdělil Evropu do 4 kurií - Francie, Germánie, Itálie a Hispánie a použil vážený hlasovací systém. Každá kurie měla 1 hlas a prostá většina tak získala 75% hlasů. William Penn v roce 1693 ve své eseji o současném a budoucím míru potvrdil tento hlasovací systém. Pak začaly platit modely podle počtu obyvatel a nakonec jejich kombinace. V RE se používá kombinace dvojitého hlasovacího systému a rozhoduje se tzv. kvalifikovanou většinou. Hlasování kvalifikovanou většinou se po celou dobu jeho existence výrazně neměnilo ve své podstatě, měnila se výška prahu pro přijetí aktů a počet hlasů, a to jak pro jednotlivé členské státy tak celkový počet, v závislosti na rozšiřování). EU není volnou asociací stejných států, proto musí zahrnout i proporcionální systém. Aby ale velké státy nechaly malé dýchat, musí do toho vložit degresivita. Například Španělsko získá v současnosti jen 2x víc hlasů než Portugalsko, i když má 4x víc obyvatel. A zde nastává kámen úrazu. Nalézt takovou degresivitu, aby byl větší státy znevýhodňovány, ale nedošlo zase až k takovému znevýhodnění, jako ve smlouvě z Nice pro Německo.
Moshé Machover konstatoval, že je tím jako matematik zklamán. Evropští politici se chovají podle něj jako ten, kdo staví dům a nepozve si k tomu architekta. Oni chtějí určit, jak distribuovat hlasovací moc a nepozvou si k tomu odborníky - matematiky. Bohužel pro politiky je blokační síla důležitější. Stále se snaží, aby právě ten jejich stát dosáhl největší blokační sílu, až nakonec se to obrátí právě proti jejich státu jako se to stalo v Nice Německu.
Ewa Osniecka-Tamecka uvedla, že
odmocnina ze dvou je v EU již dva roky zakázané slovo. Politika prý není o
matematice. Jenže politika je podle ní o principech a ty jdou definovat. "V
Euroústavě I všechny středně velké státy mírně ztrácely. V euroústavě II
ztrácejí ještě víc. Aby měl každý stát touž váhu, k tomu slouží Jagellonský
model. Zajistí stejný vliv všech občanů EU. I po rozšíření bude univerzálně
platit. EU
Europoslanec Hynek Fajmon v diskusi uvedl: "Středně velké země ztrácejí v RE moc a není proto dobré ani pro EU jako takovou, aby návrh fungoval. Eurokomisař Špidla mi na mou otázku, proč máme být pro euroústavu II, když v ní ztratíme moc, řekl, že hlasovací právo stejně nejde podle odmocniny spočítat. Konference ukázala, že to jde spočítat pro všechny státy. Padaly zde dotazy, proč se o tom víc nemluvilo. Bylo to tím, že dokud nepromluví experti, je pro politiky obtížné to "zkomunikovat" matematicky. Potřebujeme lidi jako Słomczyński a naučit eurokomisaře matematiku na úrovni základní školy, aby to všichni pochopili. Až pochopí, co je odmocnina, pak snad konečně pochopí, proč je důležité o tom hovořit. Není to otázka míry vysokého vzdělání, jak uváděla Plechanovová, ale znalost matematiky na úrovni základní školy. Páni profesoři pravidlo do EU zaslali již před 4 lety a pod pokutou 100 zlotých se mu nesmělo říkat odmocninové. Svědčí to o vzdělanosti pánů eurokomisařů"
Druhý šerpa (eurohantýrka pro vyjednavače) z Polska Marek Cichocki zdůraznil, že ústřední bodem integrace z politické perspektivy je systém rozhodování. "Jak Lisabonská smlouva tak euroústava byly zřízeny, aby byl tento proces ukončen. Politika v nich ale převažovala nad objektivními přístupy. Výsledkem je, že nové státy nejsou zvýhodněny. Rozšíření EU vedlo k větší diverzifikaci a nové státy získaly menší vliv. Jde o to, jak to překonat. Proto se neustále upravuje mechanismus dvojí většiny. Hlavní problém není jen efektivita rozhodování, ale i rovný vliv států a rovný vliv jejich občanů. Není to jen o hlasovací moci, ale o schopnosti zachovat společenství členských států. Musejí se chránit jak jednotlivé státy, tak celek. Je to problém zastupitelské demokracie. V EU nejde zavést poměrné zastoupení, neboť není jednotným státem. Proto tam funguje zastupitelská demokracie, a ta může fungovat pouze ve formě degresivní proporcionality. Ta je pro EU nejlepší. Poprvé na této konferenci jsme slyšeli matematizaci tohoto problému. Na skutečných číslech, a to je dobře," uzavřel konferenci Cichocki |