|
|
Budoucnost vysokoškolského vzdělávání je ve větší podpoře schopných studentů Jana Bartošová „Úspěch v dnešním světě závisí na kvalitním vzdělání. Pokud chceme uspět v globální konkurenci, musíme naše vysoké školy otevřít většímu počtu studentů a dát jim větší míru autonomie a odpovědnosti. Potřebujeme univerzity, které se dostanou do světové špičky a na druhé straně potřebujeme více studentů na nižším, bakalářském stupni,“ říká premiér Mirek Topolánek. Systém financování se podle předsedy vlády musí změnit tak, aby motivoval schopné, aby peníze šly tam, kde jsou výsledky a aby univerzity mohly více spolupracovat se soukromými firmami ve výzkumu a inovacích. Větší část reformních kroků obsažených v Bílé knize chce vláda stihnout ještě do konce tohoto volebního období. „Na další váhání už opravdu nemáme čas, pokud se chceme dostat do první ligy světové konkurenceschopnosti. Dokázaly to i malé země jako Finsko či Estonsko a já věřím, že to dokážeme také,“ dodává Topolánek. Práce na Bílé knize vyplynuly z diskuse k rámcovému návrhu reformy terciárního vzdělávání na zasedání vlády dne 7. března 2007 v Kolodějích. Po rozpracování základních tezí z června 2007 je nyní je předkládána k veřejné diskusi první verze tohoto dokumentu, v níž jsou již zapracovány připomínky řady institucí a osobností. „Pokud bychom započatou veřejnou debatu o budoucnosti vysokoškolského vzdělávání zúžili na diskuzi o případném zavedení školného, považoval bych to za bagatelizaci práce celého týmu, který se na vzniku Bílé knihy podílel. Už proto, že školné nehraje v textu Bílé knihy nijak zásadní roli a tato vláda, v souladu se svým programovým prohlášením, školné nezavede,“ říká ministr školství Ondřej Liška. Práce týmu Bílé knihy navazuje na zprávu o stavu českého vysokého školství připravenou experty OECD (Tertiary Education Review) z roku 2006. Zkušenosti vyspělých zemí jednoznačně dokazují, že kvalitní a silný sektor terciárního vzdělávání je hybnou silou hospodářského a společenského rozvoje. Strategie terciárního vzdělávání vychází z předpokladu, že má-li naše vysoké školství tuto roli hrát, musí se jeho reforma odehrát v řadě oblastí současně, jen tak bude účinná a přinese očekávané efekty.
|