|
|
České korunovační klenoty – symbol českých dějin uprostřed Evropy Ivana Haslingerová
Svatováclavská kaple očekávala 17. dubna 2008 příchod presidenta republiky spolu s dalšími šesti klíčníky, aby na její oltář přinesli korunovační klenoty, které budou poté přeneseny do Vladislavského sálu Pražského hradu na výstavu "České korunovační klenoty – symbol českých dějin uprostřed Evropy" Kromě vlastního souboru
korunovačních klenotů jsou letos mimořádně vystaveny čtyři desítky dalších
exponátů, které souvisejí s historií korunovací. Mezi nimi jsou například
skvostné kostelní náčiní, relikviáře s ostatky svatých a deskové obrazy, které se používaly při korunovacích a které
odedávna patřily k nejvzácnějším částem českého královského pokladu.
Spolu s klenoty jsou všechny tyto vzácné liturgické památky vystaveny
proto, že k tomuto obřadu patřily. Málokdo si totiž v
současném, komunisty uměle ateizovaném státě, uvědomuje, že korunovace byl liturgický obřad, při němž
čeští králové přijímali dokonce jáhenské svěcení. Církevní hodnostáři, kteří
prováděli korunovační obřad, byli oblečeni do nádherných bohoslužebných
rouch, v rukou měli berly, na hlavě mitry a na hrudi pektorály. Slavnostní
akt provázel hlahol zvonů, trub i salvy z děl. V 18. století pak korunovační
slavnosti nabyly podoby velkolepého barokního divadla, jehož příprava
zaměstnávala velké týmy lidí po řadu měsíců. Korunovační rituál byl po celá
staletí prakticky stejný jako v době Karla IV. Současná výstava naznačuje
právě tuto všestrannost a obsáhlost korunovačních obřadů. Děkan Metropolitní
kapituly Sv.
Nejvýznamnějším symbolem korunovačních klenotů je Svatováclavská koruna, která je jedna z mála dochovaných středověkých insignií ve své původní podobě ze 14. století. Karel IV. nechal korunu zhotovit před rokem 1346 (byla zhotovena kolem roku 1344-1345 a upravena 1374-1378), tedy ještě za života svého otce Jana Lucemburského. Je v ní ale ještě uložena vzácná a mnohem starší památka. Málokdo si uvědomí, že míjí při jejím spatření i část trnové koruny Ježíše Krista. Před svou smrtí dal Karel IV. do zlatého vrcholového křížku vložit trn z Kristovy koruny a do přední strany koruny osadit velký rubelit (až donedávna považovaný za rubín). Na výrobu koruny bylo použito velmi ryzí zlato, drahé kameny (rubelit, spinely, safíry, akvamarín, rubíny, smaragdy), safírová kamej s reliéfem Ukřižovaného vsazená do zlatého křížku, perly. Do koruny je vložená renesanční čepička z hedvábného sametu. Rozsah úprav koruny se dá jen odhadovat z četných nefunkčních otvorů, do nichž byly kdysi uchyceny kameny, později přemístěné na jiné místo. K poslednímu zásahu na koruně došlo patrně na počátku 17. století, kdy bylo potřeba upevnit křížek a kdy byl od paty křížku odstraněn safír. Tvarově se koruna řadí ke staršímu typu královských diadémů, vybíhajících do třílistých lilií, a zaklenutých křížením dvou oblouků. Karel IV. tím, že se nepřiklonil k soudobé módě, která preferovala již bohatší a komplikovanější tvary korun, chtěl evidentně navázat na jednoduché tvary korun Přemyslovců (jejich podobu známe z pohřebních insignií Přemysla Otakara II. a Rudolfa I. Habsburského). Oblouky na koruně, tzv. kamary, byly vytvořeny z opasku Blanky z Valois, první manželky Karla IV. Při pohledu na korunu shora nejsilněji vnímáme její archetypální kruhový tvar s vloženým rovnoramenným křížem. Koruna spočívá na polštářku z roku 1868 s vyšitými štíty se znakem českého lva. Ke koruně patří kožené pouzdro z roku 1347. Ale nepředbíhejme. K tomu, aby
mohly být klenoty zpřístupněny veřejnosti, muselo se dva dny před zpřístupněním
výstavy na Pražském hradě sejít všech sedm držitelů klíčů nebo
jejich zástupců od tohoto národního pokladu – prezident republiky Václav Klaus, předseda vlády ČR Mirek Topolánek,
děkan Metropolitní kapituly Sv. Víta Michal Slavík
zastupující Miloslava kardinála Vlka, který byl toho času v Argentině, předseda Senátu Přemysl Sobotka, předseda
Poslanecké sněmovny Vladimír Vlček, probošt Metropolitní kapituly u sv. Víta
Václav Malý a primátor hlavního města Prahy Pavel Bém, aby otevřeli korunní komoru
ve Svatováclavské kapli katedrály svatého Víta a umožnili přístup do
trezoru, v němž
První byl, jak je již na Hradě zvykem, v kapli Svatého Václava vrchní ceremoniář Vladimír Forejt, který vše bedlivým zrakem přehlédl a po té pozval přítomné pány, aby se ujali svého úkolu.
První odemykal pan prezident
Pak se postupně ujali tohoto úkolu pánové Mirek Topolánek, Michal Slavík, Přemysl Sobotka, Vladimír Vlček, Malý a Pavel Bém
Po té přešli pánové k oltáři Svatovítské kaple poklonit se patronu české země Svatému Václavovi a zkontrolovat klenoty, které tam byly přeneseny a vyjmuty ze vzácných schránek.
Po zkontrolování klenotů byly jednotlivé části souboru, Svatováclavská koruna, jablko a žezlo uloženy opět do transportních pouzder a svými podpisy po té majitelé klíčů ztvrdili, že je vše v pořádku a klenoty mohou být přeneseny do Vladislavského sálu
Soubor českých
korunovačních klenotů tvoří kromě již zmíněné koruny i Královské žezlo a
královské jablko ze druhé třetiny 16. století. Zlaté jablko je osázeno,
safíry, spinely, perlami a emaily. Sestává ze dvou polokoulí spojených
prstencem a završené zlatým křížem. Obě
Pohled na klenoty byl po přenesení do Vladislavského sálu opravdu překrásný. Byl to totiž okamžik, kdy je mohli přítomní vidět přímo v jejich kráse, nikoliv za sklem a neprůstřelnou fólií. V potemnělém starobylém sále zářily opravdu úchvatně. Jsme rádi, že se můžeme alespoň jejich snímkem podělit o tento vskutku jedinečný pohled na náš národní poklad a vážíme si okamžiku, že jsme je mohli vidět na vlastní oči
Bezprostředně po skončení výstavy, tedy 29. dubna po 17. hodině, budou korunovační klenoty za přítomnosti držitelů klíčů opět uloženy do Korunní komory.
|