|
|
Výstava korunovačních klenotů podtrhuje liturgický kontext korunovace Ivana Haslingerová
V gotickém podlaží Hradu je trvalá expozice o jeho historii. Proto bylo letos pro výstavu korunovačních klenotů vybráno po třiceti letech místo jiné – Vladislavský sál, jeden z největších a nejkrásnějších prostorů nejen v Čechách, ale v celé Evropě, pocházející z doby před rokem 1500. Volba Vladislavského sálu byla výborná nejen z možností přístupu, ale i proto, že je bezprostředně spjat s korunovacemi českých králů . Sál tak nabízí lepší zprostředkování historické zkušenosti, větší prostor a oživení vnímání co jsou korunovační klenoty. Cestou dostávají návštěvníci více informací a je to pro ně daleko silnější zážitek
Stavebníkem sálu byl Vladislav Jagellonský. Za jeho vlády se znovu upevňovala pozice
českého království, vybudovaná především díky úsilí Karla IV. a pak
dlouhodobě otřesená následky husitských válek. Jeho vlastní korunovace v
roce 1471 probíhala v době,
kdy Pražský hrad zrovna nebyl výstavným královským sídlem. Dokonce ani
korunovační klenoty nebyly v pořádku a žezlo a jablko musely být před
korunovací znovu pozlaceny. Zanedlouho byly korunovační klenoty ohroženy
mnohem více: Vladislav je v roce 1473 zastavil, protože nebyl schopen
splácet obrovské dluhy, které převzal po svém předchůdci. Nedostatkem
financí byl Vladislav sužován po celou dobu svého dlouhého, 45 let
trvajícího vládnutí. Přesto toho na Pražském hradě mnoho změnil: postavil
nejen v evropském kontextu naprosto ojedinělý Vladislavský sál, ale také
Ludvíkovo křídlo či nové opevnění Hradu, pokusil se o dostavbu katedrály sv.
Víta, významnými dary obohatil její chrámový poklad a zřejmě právě za jeho
panování dostala svou mimořádnou renesanční výmalbu i Svatováclavská kaple.
Korunovace Vladislavova syna Ludvíka v roce 1509 by už mohla být
velkolepou událostí, kdyby na ni ovšem v královské kase bylo dost peněz. Panování Jagellonců
netrvalo již ale stejně dlouho. Tragická smrt dvacetiletého Ludvíka v bitvě s Turky
u Moháče v roce 1526 znamenala, že na český trůn dosedl
Korunovační klenoty čekají přes noc pod dohledem příslušníků hradní stráže ve ztemnělém Vladislavském sále na další návštěvníky Korunovační rituál zůstal přesto po celá staletí prakticky stejný jako v době Karla IV. Nepoužívaly se při něm jen vlastní korunovační insignie, ale také skvostné kostelní náčiní a relikviáře s ostatky svatých, které byly díky laskavosti Metropolitní kapituly u sv. Víta na letošní výstavu zapůjčeny. Církevní hodnostáři, kteří prováděli korunovační obřad, byli oblečeni do nádherných bohoslužebných rouch, v rukou měli berly, na hlavě mitry a na hrudi pektorály. Slavnostní akt provázel hlahol zvonů, trub i salvy z děl. V 18. století pak korunovační slavnosti nabyly podoby velkolepého barokního divadla, jehož příprava zaměstnávala velké týmy lidí po řadu měsíců. Je proto velice dobře, že současná výstava ukazuje právě tuto liturgickou propojenost a obsáhlost korunovačních obřadů. Výstava dokládá, že centrálním bodem korunovace byly korunovační insignie, odevzdané během církevního obřadu panovníkovi. Tyto insignie ovšem fungovaly v širším kontextu, který nám dnes uniká, neboť už 90 let vnímáme korunovační klenoty jako estetizované artefakty, které dávno pozbyly svůj původní význam a hlavně byly vytrženy z původního kontextu. Na výstavě tento liturgický kontext je evokován především vystavením relikviářů a deskových maleb, které se při korunovacích vystavovaly na oltáři. Litografie s tematikou korunovací ukazují, jak probíhal korunovační obřad a jak vypadal korunovační průvod nebo korunovační hostina. Je z nich patrné, že korunovační slavnosti nebyly záležitostí na jeden den a pro omezenou skupinu lidí, ale že trvaly několik týdnů a byly do nich zapojeny co nejširší vrstvy obyvatelstva. Také je možné si lépe představit všední osudy korunovačních klenotů: do výstavy jsou zakomponována nejen pouzdra na klenoty, ale také transportní truhly a skříňky, v nichž v minulosti cestovaly nebo naopak odpočívaly v nepřístupném prostoru Korunní komory nad jižní předsíní Svatovítské katedrály.
Na výstavě jsou vystaveny busty Svaté Anny, Svatého Víta, Svatého Vojtěcha a Svatého Václava (Zleva).
Ostatková busta sv. Anny byla vyrobena z částečně zlaceného stříbra
kolem roku 1500. Na prsou má křišťálovou ostatkovou schránku. Pravicí přidržuje
Ježíška, levicí svoji dceru, Pannu Marii. Koruna ve tvaru habsburské císařské koruny je
barokní. Na výstavu byla zapůjčena z Metropolitní kapituly u sv. Víta v Praze.
Je doloženo, že relikviářová busta sv. Anny byla spolu s bustou sv. Bartoloměje
a bustou sv. Filipa , které se však ve Svatovítském pokladu nedochovaly,
vystavena na oltáři během korunovace Marie Terezie v roce 1743. Marie Terezie
byla jedinou ženou, korunovanou na vládnoucí královnu.
Ostatková busta sv. Václava vyrobená před rokem 1503 je zhotovena z částečně zlaceného stříbra a drahých kamenů. Daroval ji Svatovítské Vladislav Jagellonský. Na výstavu byla rovněž zapůjčena Metropolitní kapitulou u sv. Víta v Praze.
Rovněž ostatkové busty sv. Víta (vlevo) a sv. Vojtěcha (vpravo) jsou zmiňovány v inventáři Svatovítského pokladu z roku 1503 jako dar krále Vladislava II. Jagellonského Svatovítské katedrále. Důvodem objednání těchto reprezentativních bust mohla být nejen snaha upevnit postavení metropolitního chrámu, ale také zájem využít busty v rámci korunovačních rituálů. Vystavení bust na hlavním oltáři během korunovačního obřadu je skutečně doloženo.
K nejvzácnějším exponátům patří dva ostatkové kříže: Korunovační kříž a Kříž s ostatky Kristovy bederní roušky
Součástí českého královského pokladu byl i Kříž s ostatkem Kristovy bederní roušky pocházející z doby kolem 1376. Kříž je zdobený safíry, spinely a křišťály. Na jednom z výjevů na jeho rameni je vyobrazen papež Urban V., předávající Karlu IV. relikvii, která se nachází pod křišťálovou čočkou uprostřed kříže. Při korunovacích byl kříž používán prokazatelně od roku 1526. V roce 1611 byl použit i při korunovaci císaře Matyáše na českého krále. Na oltáři byl vystaven spolu s s dvěma nejvzácnějšími částmi českého královského pokladu - s obrazem Madony typu Aracoeli (malba na papíru, Praha, kolem 1360) a relikviářem sv. Václava ve tvaru vztyčené ruky (pozdní 15. století, měď zlacená, sklo, zlatý dracoun). Zprávu nám o tom zanechal očitý svědek Matyášovy korunovace Jiří Závěta ze Závětic.
Na výstavě je možné uvidět i tvář našeho spasitele Pro věřící je snad nejúžasnějším zážitkem, že na výstavě mohou spatřit obraz pravé Kristovy podoby - Veraikon. Byl zapůjčený Metropolitní kapitulou u sv. Víta v Praze. Pochází ze 70. let 14. století (tempera, papír, rám z roku 1703). V korespondenci významného českého humanisty Bohuslava Hasištejnského z Lobkovic je zachován dopis, který popisuje korunovaci Ludvíka Jagellonského v roce 1509. Z dopisu se dovídáme, že Bohuslav během obřadu viděl „tvář našeho spasitele, kterou dal Veronice“. Podle Bohuslava mělo jít o vzácný Veraikon, který získal Karel IV. v Římě od papeže Urbana V. Veraikon byl vystavován nejen při korunovacích, ale také při pohřbech králů. Odedávna patřil mezi nejvýznamnější a nejuctívanější předměty českého královského pokladu.
Český korunovační soubor jako celek
Nejmladší
součástí korunovační souboru je
České korunovační roucho – plášť s hermelínem a vlečkou, štolou a pásem, tzv.
manipulem. Hedvábná,
zlatou nití zdobená tkanina, hermelín. Úzce souvisí
s pláštěm, rukavicemi a kurfiřtským baretem ze stejné látky ve Vídni,
s nimiž vytváří jeden soubor, vzniklý v roce 1653. Český král se automaticky
stával jedním ze sedmi kurfiřtů, kteří od 13. století volili římského
císaře. V kurfiřtském plášti se král dostavoval nejen k císařské volbě, ale
i ke korunovaci na českého krále. Použití pláště je prokazatelně doloženo od
roku 1723. Do
korunovačního roucha se králové oblékali ve Svatováclavské kapli. Roucho
bývalo během korunovační mše na ramenech
Železný Korunovační meč zvaný Svatováclavský čepel, pochází pravděpodobně již z 10. století, hlavice a záštita ze 13. století, spodní tkanina na jílci ze 14. století byla překrytá další tkaninou v roce 1791. Mečem byl král opásán na znamení toho, že mu je odevzdáno království a že v něm má hájit právo a vykonávat spravedlnost. Po obřadu král stejným mečem pasoval přední české pány na rytíře – kořeny této pocty sahají až do 13. století. Dlouho se mělo za to, že meč si nechal zhotovit Karel IV. pro svoji korunovaci v roce 1347. Nedávno byla ale datace meče, resp. jeho čepele, posunuta do 10. století. Hypotéza o značném stáří meče se opírá o restaurátorský postřeh, že čepel meče nese zbytek značky zhotovené technikou svářkového damasku, která se používala v raném středověku. Žezlo a jablko pravděpodobně původně nevznikly jako korunovační, ale jako osobní habsburské klenoty. Pravděpodobně v roce 1533 je u augsburského zlatníka Hanse Hallera objednal český a římský král Ferdinand I. Součástí českého korunovačního souboru se staly až v 17. nebo v 18. století, kdy nahradily žezlo a jablko, zřejmě z doby Karla IV. Gotické žezlo a jablko jsou dnes uloženy ve vídeňské klenotnici. Zlaté královské žezlo bylo zhotoveno ve druhé třetině 16. století. Je vykládáno safíry, spinely, perlami a emaily. Plochu žezla pokrývá jemně cizelovaný dekor s motivem vinných úponků. Hlavice má tvar květu se stvoly, zakončenými drahými kameny a perlami. Zlaté královské jablko pochází ze druhá třetiny 16. století. Je též vykládáno safíry, spinely, perlami a emaily. Jablko sestává ze dvou polokoulí spojených prstencem a završené zlatým křížem. Obě polokoule jsou zdobeny reliéfy s náměty ze Starého zákona, které námětově souvisejí s korunovačním obřadem.
I sama pouzdra na klenoty jsou uměleckými díly. Na korunu dal zhotovit již Karel IV.
Hned při příchodu na výstavu uvidí návštěvník i umělecké transportní truhly a skříňky pro uložení klenotů, které jsou němým svědkem pohnutých osudů korunovačních klenotů na konci 18. a v 19. století;
Po skončení výstavy budou klenoty umístěny v Korunní komoře nad zlatou bránou katedrály sv. Víta, do níž je jediný přístup vřetenovým schodištěm ze Svatováclavské kaple. Její prostor vznikl spolu s jižní předsíní v r. 1368 a svou současnou podobu získal v letech 1866 – 68, kdy byl upraven, vyzdoben a vybaven mobiliářem.
Zajímavým doplněním výstavy je i soubor historických obrazů z korunovací našich panovníků. Nejenže vidíme jak vypadala taková korunovace, ale také jak byl vyzdoben Vladislavský sál. Vypadal jinak než v současné době. Byl vyzdoben malbami Josefa Navrátila. Stěny, podlahy i nádvoří byly potaženy červenobílým suknem, které si mohli přihlížející roztrhat na památku. Korunovační hostina krále Ferdinanda V. ve Vladislavském sále Z kolorované litografie podle předlohy Eduarda Gurka
vidíme, že král při hostině seděl v čele sálu, spolu s arcibiskupem a se
svou chotí. Nejprve si omyl ruce, korunovační insignie byly odloženy na
stolek vpravo od králova stolu. Teprve když se král napil, ostatní si sedli
na svá místa tak, aby nikdo neseděl ke králi zády. Každý z dvanácti stolů,
rozestavených ve dvou řadách
Král oděný do korunovačního roucha a s korunovačními insigniemi se po hostině odebral na balkon proti soše sv. Jiří na III. nádvoří Pražského hradu a ukázal se lidu. Kolorovaná litografie Král se ukazuje lidu podle návrhu Eduarda Gurka.
(Poslední tři obrazy jsou z archivu Pražského hradu, statní archiv redakce)
Tiskovou konferenci moderoval David Šebek, na jehož bedrech leží v Tiskovém odboru Kanceláře prezidenta republiky starost o medializaci kulturních akcí probíhajících na Pražském hradě
Ředitelka odboru památkové péče KPR a autorka výstavy Ivana Kyzourová (obrázek vpravo) sdělila, že se na přípravě podílely široké týmy lidí, hradní policie a hradní stráž, odbor kultury, marketingu a památkové péče. Na dotaz redaktorky Hospodářských novin, jak získal císař ostatky svatých, kolik ho to stálo a jak je kupoval odpověděla doktorka Kyzourová, že je získával na základě politických kontaktů, neboť to byla vysoká politika. Panovník se silnou pozicí jich získal nejvíce a Karel chtěl posílit pozici Prahy. Spravoval i říšský poklad. Většinu získal vazbami příbuzenskými s Francií.
Na dotaz jak bude po dobu výstavy pečováno o návštěvníky, nám ředitel odboru turistického ruchu KPR František Kadlec (vlevo) sdělil: "Po dobu čekání je nachystáno občerstvení, toalety, průvodce, lavičky i poučení. Zdarma dostanou pracovní materiál o klenotech a mohou si zakoupit i knihu vydanou při příležitosti výstavy i řadu dalších publikací a suvenýrů. Při koupi knihy získají jako bonus možnost navštívit stálou výstavu "Příběh Pražského hradu" a tam si doplnit znalosti a podívat se i na kopie klenotů, které jsou záměrně vystaveny současně s výstavou. Po přístupové trase navíc návštěvníci dostanou formou informačních panelů základní informace o korunovačních klenotech a jejich historii. Po trase bude k dispozici také průvodce výstavou. Děti navíc dostanou zdarma tematickou skládačku. Vozíčkáři budou odbaveni za asistence dvou vojáků Hradní stráže na třetím nádvoří. Přednost budou mít pouze před vstupem do výstavy, ve výstavě nikoliv." Umělecký zlatník a restaurátor Jiří Belda (vpravo), ředitel restaurátorské školy v Trutnově, která převzala zakázku výroby kopie koruny a on osobně se stará o její údržbu a stav ujistil přítomné, že originály korunovačních klenotů jsou v perfektním stavu. Kopie vznikala na základě modelů a kreseb vzniklých podle originálu. Náročnou částí práce bylo vytvořit věrohodné napodobeniny drahých kamenů koruny, se všemi jejich specifiky, ze skla. V roce 1979 s obměněným týmem lidí zhotovil kopii korunovačního žezla a jablka. Práce byla o něco jednodušší, neboť žezlo bylo možné bez újmy rozebrat na tři části. Tím bylo usnadněno zhotovování modelů, bylo ovšem potřeba věrně reprodukovat jemně cizelované figurální reliéfy jablka i šestibarevné smalty žezla.V roce 1999 vyrobil spolu se svým synem druhou kopii Svatováclavské koruny.
|