|
|
Strategiie rozvoje služeb pro „informační společnost“ schválena Jana Malíková
V rámci konference ISSS konané v Hradci Králové proběhlo dne 7. dubna 2008 zasedání Rady vlády pro informační společnost, na němž Rada schválila Strategii rozvoje služeb pro „informační společnost“. Strategie si klade za cíl změnit českou veřejnou správu takovým způsobem, aby byla občanovi plnohodnotným partnerem v moderní demokratické společnosti, využívající informační a komunikační technologie pro svůj rozvoj a posílení konkurenceschopnosti. Přesněji řečeno cílem je transformovat a zjednodušit procesy používané ve veřejné správě tak, aby využívaly moderních technologií podobně, jako je tomu ve sféře komerční. Strategie bude implementována prostřednictvím řady vzájemně provázaných projektů, které jsou rozděleny do následujících pěti klíčových programových oblastí: 1. Základní registry veřejné správy (registr územní identifikace a nemovitostí; registr obyvatel; registr osob; registr práv a povinností) spolu s organizační architekturou a technickým zázemím, které umožní propojení s agendovými registry, zabrání duplicitě dat a zachovají požadované standardy bezpečnosti. 2. Univerzální kontaktní místo (asistovaná i samoobslužná komunikace s veřejnou správou, portál veřejné správy a jednotlivé agendové portály, systém datových schránek). 3. Zaručená a bezpečná elektronická komunikace mezi úřady navzájem i mezi občanem a úřadem. 4. Digitalizace datových fondů a jejich archivace. 5. Vlastní služby pro „informační společnost“, a to přednostně: - Zdravotnictví, důchodová péče, školství, zejména v oblasti elektronické karty uživatelů, tedy pojištěnců, žáků, studentů - Veřejná správa v užším slova smyslu, zejména soudní, správní a daňové řízení, vedení elektronických spisů umožňujících jednoduché předávání agendy mezi jednotlivými orgány VS. - Správa aktiv státu a samospráv, zejména evidence majetku, rozpočtování, státní pokladna, nakládání s majetkem a penězi, veřejné zakázky, dotace. Strategie rozvoje služeb pro „informační společnost“ tak vytvoří podmínky pro komfortní, bezpečnou a důvěryhodnou elektronickou komunikaci občana s veřejnou správou na všech úrovních a v maximu životních situací.
Strategie rozvoje služeb pro informační společnost Předložený materiál je popisem plánu, jak změnit českou veřejnou správu, aby vyhovovala nárokům spontánně vznikající informační společnosti – tedy takového hospodářského a společenského uspořádání, v němž rozhodující část ekonomických i soukromých aktivit lidí představuje nakládání s informacemi. Klíčová sdělení jsou následující: Vytyčujeme strategii rozvoje služeb pro informační společnost, nikoli strategii rozvoje informační společnosti jako takové. Ta může vzejít jedině ze svobodné iniciativy občanů a podnikatelů. Úkolem vlády však je vytvořit systém služeb, který bude stát informační společnosti poskytovat. Jinými slovy: cílem a smyslem předložené strategie je reformovat veřejnou správu a služby poskytované státem a samosprávami. Kontext předkládané strategie Vláda vytyčila základní směřování ke zkvalitňování veřejné správy ve strategii Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby (Smart Administration). Předkládaný materiál navazuje na analytické poznatky této strategie, rozvíjí a specifikuje její cíle v oblasti podpory e-Governmentu a racionalizace využívání ICT ve veřejné správě. Budování e-Governmentu a rozvoj služeb pro informační společnost není izolovaným úkolem; úzce souvisí s racionalizací procesů a zaváděním moderních manažerských nástrojů ve veřejné správě, stejně jako se zkvalitňováním tvorby politik a právního prostředí. Předkládaný materiál je proto nutné vnímat v širším kontextu veškerých aktivit směřujících k efektivní veřejné správě a přátelským veřejným službám. Směrem k efektivním službám pro informační společnost Vize: ČR jako jedna z pěti nejlepších zemí EU v úrovni rozvoje e-Governmentu Cíle: Z pohledu občana:
Z pohledu infrastruktury:
Milníky:
Principy realizace strategie:
Prioritní programové oblasti Strategie bude implementována prostřednictvím řady vzájemně provázaných projektů; tyto projekty jsou rozděleny do pěti programových oblastí. Základním cílem strategie je transformovat a zjednodušit postupy používané dnes ve VS tak, aby využívaly moderních komunikačních a informačních technologií způsobem obdobným jejich využívání ve sféře komerční. Moderní komunikační a informační technologie totiž umožňují vytvořit zcela nové portfolio služeb VS, zjednodušující zásadním způsobem komunikaci občanů i firem s VS i mezi subjekty VS navzájem. Současně lze výrazně zvýšit efektivitu výkonu veřejné správy bezpečným sdílením nejčastěji používaných informací v jednotlivých agendách. Prioritními programovými oblastmi jsou:
i. Zdravotnictví, důchodová péče, školství, zejména v oblasti elektronické karty uživatelů, tedy pojištěnců, žáků, studentů. ii. Veřejná správa v užším slova smyslu, zejména soudní, správní a daňové řízení, vedení elektronických spisů umožňujících jednoduché předávání agendy mezi jednotlivými orgány VS. iii. Správa majetkových hodnot státu a samospráv, zejména evidence majetku, rozpočtování, státní pokladna, nakládání s majetkem a penězi, veřejné zakázky, dotace.
Měříme úspěch Podobně jako u cílů budeme měřit úspěšnost této strategie ze dvou pohledů. Tím klíčovým je pro nás pohled občana. Abychom byli schopni vyhodnocovat úspěšnost naplňování strategie z pozice občana, budeme průběžně zodpovídat následující otázky:
Abychom již v průběhu realizace strategie měli možnost posuzovat úspěšnost jednotlivých projektů, vytyčujeme rovněž kontrolní body z pohledu infrastruktury:
Výše uvedené body nám pomohou vyhodnocovat úspěšnost naplňování přijaté strategie. Konečným arbitrem našich úspěchů však vždy bude občan a jeho spokojenost se službami poskytovanými veřejnou správou. Úspěšní budeme v okamžiku, kdy budou občané vnímat existenci elektronické veřejné správy jako samozřejmou součást každodenního života, jako rovnocenného partnera a pomocníka při řešení životních událostí. Závěrem Narůstající složitost dnešního světa klade čím dál větší požadavky na každého z nás, na naši schopnost orientace, komunikace a pohybu v prostředí, které nás obklopuje (ať už je skutečné, nebo virtuální). Stát jako res publica, věc veřejná, není pouhým zájmovým sdružením občanů, nýbrž i důležitým komunikačním partnerem. Partnerem, který má a musí poskytovat jednoduché a účinné nástroje pro řešení životních situací nás všech, který nám všem na základě společenské smlouvy nabízí takové služby a možnosti, které reflektují měnící se podmínky světa kolem nás. Tato Strategie odráží naši společnou snahu o zlepšení podmínek partnerství svobodného občana a demokratického státu – dnes i do budoucna. Řídící výbor Rady vlády pro informační společnost (ŘV RVIS) – je vrcholovým řídícím orgánem pro realizaci Strategie, vydává a schvaluje prováděcí dokumentaci a jmenuje členy do Výběrové komise Grémium náměstků pro regulační reformu a efektivní veřejnou správu (GN) – zajišťuje implementaci na mezirezortní úrovni Rada vlády pro informační společnost (RVIS) – provádí dozor a kontrolu celkového směřování realizace strategie Výběrová komise – provádí výběr projektů, schvaluje významné změny ve vybraných projektech Projektová kancelář pro ICT projekty Smart Administration (PMO) – zajišťuje servis pro Výběrovou komisi, dohlíží na metodickou správnost realizace projektů Odbor strukturálních fondů MV (OSF) – administruje projekty z hlediska strukturálních fondů Programový výbor oblasti (PVO) – hodnotí projekty v dané oblasti z hlediska jejich souladu z celkovou strategií, monitoruje vývoj v dané oblasti Řídící výbor projektu (ŘVP) – zabezpečuje přímé řízení projektu
|