|
|
Pašije v umění gotických mistrů Ivana HAslingerová
Přesné datum Ježíšovy smrti neznáme, avšak možností, mezi nimiž lze vybírat, příliš není. Nikodémovo evangelium uvádí, že že Kristus byl ukřižován 25. března roku 33. Vědci se ale přou o toto datum. Isaac Newton došel svými výpočty roku 1733 k tomu, že k Ježíšově smrti mohlo dojít v pátek 7. dubna 30, 3. dubna 33 nebo 23. dubna 34. Gerhard Kroll ve své knize Po stopách Ježíšových soudí, že nejpravděpodobnějším datem je 7. duben 30. Novější bádání z roku 1990 C. Humphreyse a W. D. Waddingtona konstatuje, že v podvečer 3. dubna 33 v Jeruzalémě vyšel měsíc v úplňku zčásti zatmělý; toto zatmění skončilo 51 minut po východu měsíce. Tento údaj se shoduje s vyprávěním evangelií, takže toto datum je velmi pravděpodobně dnem Kristovy smrti na kříži. Ježíšovo vzkříšení by pak připadalo na 5. dubna 33. V minulosti bylo datum zasazováno do doby oslav Pesachu a pak k datu jarní rovnodennosti, kdy vítězí světlo nad tmou, což se ustálilo a Velikonoce slavíme první neděli za prvním úplňkem po jarní rovnodennosti.
Protože jsou Velikonoce nejdůležitějším obdobím
křesťanského roku, není divu, že jsou nejčastějším tématem středověkého
umění. Pašijové náměty od modlitby Ježíše v
Getsemanské zahradě na hoře
Olivetské,
přes jeho zatčení díky
Jidášově zradě, soud před
židovskou veleradou, předvedení před
krále
Heroda, soud u
římského místodržícího Izraele
Piláta,
bičování, odsouzení k
ukřižování, příprava na
ukřižování, Ježíšova smrt doprovázená zatměním nebe a zemětřesením až
po zmrtvýchvstání a vstup Ježíše na nebesa jsou velmi působivými náměty pro
umělce. Je proto velmi záslužné, že lektorské oddělení Sbírky starého umění
Národní galerie v Praze připravilo právě
Komentovaná prohlídka o pašijových výjevech začala překvapivě obrazy madon s Ježíškem. Málokdo si totiž uvědomí, že malý roztomilý ptáček, kterého Ježíšek svírá v ruce, je předzvěstí jeho ukřižování. Na obraze Madony Veveří svírá v rukou stehlíka, který ho klove do prstu, na Kalvárii mu zase vytrhával na kříži trny z koruny na hlavě, kapka krve mu ukápla na hlavičku, proto ji má červenou. Na obraze Madony Zbraslavské (na obrazu vpravo) je tímto ptáčkem brkoslav severní.
Prohlídka dále zahrnovala devět deskových obrazů ze života Krista z poloviny 14. století od Mistra Vyšebrodského oltáře. Tři se týkaly zvěstování a narození, tři utrpení a tři vítězství a zmrtvýchvstání.
Po své poslední večeři odešel Ježíš spolu se svatým Janem, Jakubem st. a Petrem v předtuše smrti na horu Olivetskou. Modlil se tam k Bohu, zatímco apoštolové usnuli. Na cestě řekl Petrovi, že dříve než kohout zakokrhá, třikrát ho zapře. Proto bývá Petr vyobrazován s kohoutem. Tři ptáci v korunách stromů byli spojováni s dušemi člověka, které Ježíše hlídali. Na obraze jsou znázorněni realisticky – stehlík, dudek a zejména hýl, který svým ohnutým zobákem vytrhával z kříže hřeby a umazal si od krve bříško. Z obrazu dýchá lyrický a meditativní charakter.
Další pašijový obraz znázorňuje snímání z kříže a oplakávání Krista. Panna Marie drží tělo tak, že již poprvé v umění má v sobě rysy piety. Tři Marie s vonnými mastmi balí tělo Krista do pláten od Josefa Arimatejského. Máří Magdalena drží nádobu s vonnými mastmi. Svatý Josef a Jan se modlí za jeho duši k Bohu.
V noci ze soboty na neděli došlo ke zmrtvýchvstání. V bibli stojí, že při tom nikdo nebyl, hrob byl hlídán strážemi, aby tělo někdo neukradl a neprohlásil, že vstal z mrtvých. Anděl odvalil kámen a když se ptal stráží, proč hlídají živého mezi mrtvými, stráže omdlely a pak utekly. Na tomto obraze je znázorněno spojení tří scén, které se neodehrály v touž dobu. Kristus vstává z hrobu s praporcem se symbolem beránka, aby 40 dnů pobýval na zemi a pak před zraky učedníků, kteří od něj dostali dar hovořit různými jazyky, aby mohli šířit křesťanství, vystoupil na nebesa. Symbol beránka je přítomný již v předkřesťanských tradicích. V židovské tradici symbolizoval Izrael jako Boží stádo, které vede Hospodin. Zároveň Židé na Velikonoce pojídali beránka jako připomínku svého vysvobození z Egypta. V křesťanství je beránek jedním ze symbolů Ježíše Krista, neboť obrazně podle křesťanské víry on je beránek, obětovaný za spásu světa.
Na Ukřižování emauzském vidíme Krista s trnovou korunou na hlavě. Tato svatá relikvie byla odvezena z Jeruzaléma do Konstantinopoli, poté ji koupil ji francouzský král Ludvík IX. Svatý. Přemysl Otakar z ní získal jeden trny. Daroval jej klášteru Trnová koruna. Karel IV. rovněž získal dva trny. Jeden nechal vsadit do koruny svatováclavské.
Po smrti Karla IV. se prosadila v gotickém umění další výrazná osobnost – Mistr Třeboňského oltáře. Znal tvorbu mistra Teodorika i italské umění a byl tvůrcem tzv. krásného neboli internacionálního slohu (1380-1420), který kladl důraz na harmonii smyslové krásy s krásou duchovní, na neformální líbeznost tváří, tělesné osy esovité a bohatě řasené draperie. Zachovaly se tři oboustranně malované deskové obrazy. Schází centrální scéna ukřižování. V NG však můžete vidět Ukřižování ze s. Barbory, které pochází z dílny stejného mistra. Již pouhý laický pohled na obrazy Krista na hoře Olivetské, Kladení do hrobu a Zmrtvýchvstání upoutá odlišností a zapůsobí tak, že je nelze přejít, ale jen zůstat stát a zírat, aniž si člověk uvědomí, proč. Po chvíli zjistí, že je to tím, že scény jsou sice umístěny do noční krajiny, ale magická síla okamžiku na nich znázorněných je umocněna červenou oblohou se zlatými hvězdami a působivost obrazu je dále umocněna diagonálním řešením. Takže celá scéna, nejen jednotlivé osoby, působí jakoby v pohybu. Jasná červeň dokonce i na Kristově rouchu je symbolem nejen krve, ale i vítězství, takže obrazy nepůsobí i přes jejich motivy bolestně a smutně, ale vítězně a optimisticky.
Při modlitbě na Hoře Olivetské jsou jako symbol důrazu na silný okamžik na čele Krista znázorněny kapky krve, aby bylo jasné, s jakou obavou se modlí, ale dodává mu sílu anděl podávající mu kalich Boží milosti. Za stromy je již vidět realistický pokřivený a odporný obličej Jidáše v kontrastu s líbezně oduševnělým obličejem Krista. Kladení do hrobu opět znázorňuje na rouchu Krista krev vytékající z jeho těla. Zmrtvýchvstání je pojato vítězně. Kristus se v rouchu v rudé barvě vítězství vznáší nad sarkofágem navzdory tomu, že je sarkofág uzavřen čtyřmi pečetěmi nepřátel církve – řeckou, římskou, židovskou a muslimskou.
Podobně jako mnoho jiných křesťanských svátků se i Velikonoce přenesly mimo církev. Už od jejich vzniku jsou časem oslav a veselí. Dnes jsou i komerčně důležité, protože se na ně váže mnoho zvyků, k jejichž uskutečnění je třeba vynaložit nějaké úsilí nebo jen tak zajít na nákup. Prodávají se například velikonoční pohledy, ozdoby nebo cukroví v podobě velikonočních vajíček, beránků nebo zajíčků. Protože vajíčko obsahuje zárodek života, bylo v mnoha kulturách symbolem plodnosti, života a vzkříšení. V souvislostí s lidovou tradicí vznikl zvyk malovat tato vejce; důvodem pojídání vajec o Velikonocích byla zřejmě i skutečnost, že se vejce nesměla jíst v postní době. V křesťanství se vejce vykládá jako symbol zavřeného hrobu, z něhož vstal Kristus, jako symbol nesmrtelnosti. Ačkoli mnoho nenáboženských tradic má své kořeny v křesťanské symbolice, některé velikonoční symboly můžeme vystopovat už z předkřesťanské doby. Například zajíček má zřejmě původ v pohanských rituálech oslavující příchod jara. V Česku je prastarou tradicí hodování a pomlázka. Tento v důvěrně známý symbol Velikonoc má také původ ve starých pohanských zvycích. Na Velikonoční pondělí ráno muži a chlapci chodí po domácnostech svých známých a šlehají ženy a dívky ručně vyrobenou pomlázkou z vrbového proutí. Pomlázka je spletena z osmi, dvanácti nebo až dvaceti čtyř proutků, je obvykle od půl do dvou metrů dlouhá a ozdobená pletenou rukojetí a barevnými stužkami. Podle tradice muži při hodování pronášejí koledy. Nejznámější velikonoční koledou je tato krátká říkanka: "Hody, hody doprovody, dejte vejce malovaný, když nedáte malovaný, dejte aspoň bílý, slepička vám snese jiný…” Zvuk řehtačky měl nahradit zvony, které odletěly do Říma. Jestli dojde dříve na pomlázku nebo koledy záleží na situaci. Ačkoli může být vyšlehání bolestivé, není cílem způsobovat příkoří. Spíše je pomlázka symbolem zájmu mužů o ženy. Nenavštívené dívky se mohou dokonce cítit uraženě. Vyšupaná žena dává muži barevné vajíčko jako symbol jejích díků a prominutí. Pověst praví, že dívky mají být na Velikonoce vyšlehány, aby zůstaly celý rok zdravé a uchovaly si plodnost. V některých oblastech ženy mohou pomlázku oplatit odpoledne, kdy vylévají na muže a chlapce kbelíky studené vody. Zvyk se napříč Českem mírně mění. V USA jsou velikonoční svátky již prakticky nenáboženským svátkem, takže mnoho amerických rodin se účastní jen velikonočního veselí okolo zdobení velikonočních vajíček v sobotu večer a jejich „lovu“ v neděli ráno. Podle dětských pohádek byla vajíčka během noci přinesena velikonočním zajíčkem a poschovávaná po domě a zahradě, aby počkala na děti, až se probudí. Důvod, proč by to měl zajíček dělat, se vysvětluje jen zřídka. V Norsku je, kromě lyžování v horách a malování vajíček, tradicí řešení vražd. Všechny velké televizní stanice vysílají kriminální a detektivní příběhy, v nichž vystupuje například Hercule Poirot Agathy Christie. Také noviny otiskují články, z kterých mohou čtenáři zkusit odvodit, kdo je pachatelem. Samozřejmě také vychází mnoho knih. Dokonce i krabice od mléka bývají potištěny příběhy s vraždami. Tradice v Anglii - ženy přivazují muže k židlím a za propuštění chtějí peníze. Boží hod velikonoční - neodmyslitelné tradice Velikonoc, kdy papež na tento den promluví poselství a požehnání: Urbi et Orbi (městu a světu).
|