Kulturně-hospodářská revue Fragmenty, ročník XII, červenec 2008                  Revue Fragmenty je denně aktualizovaná, tisková podoba je její podmnožinou.

 

 

NOVINKY

CENÍK inzerce

ANOTACE

HLAVNÍ STRANA

Perspektivy ekonomikyZdravotní politikaNF Klausových

 

 

Dubnové číslo revue klikněte na obrázek:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usnesení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ilustrace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bubeníček & Friends

aneb Slavná „dvojčata“ a jejich přátelé

PETR ZUSKA, UMĚLECKÝ ŠÉF BALETU NÁRODNÍHO DIVADLA

Událost, která se blíží a která pro každého správného baletního fanouška znamená stejně mnoho jako pro hudebního fanouška koncert Led Zeppelin či Rolling Stones, se uskuteční 3. a 4. dubna 2008 v Národním divadle.  Bratři Bubeníčkové pořádají velké galapředstavení, na němž spolupracují se skvělými tanečníky a tanečnicemi z renomovaných evropských souborů, jako jsou Hamburg Ballett, Zürich Ballett, Dresden Semperoper Ballett či Bayerisches Staatsballett München.  V českém tanečním prostředí se jedná o významnou událost (podobně jako každoročně konané Balet Gala aneb Setkání v Praze). Nejen že opět po čase rozčeří klidné vody českého tance, nemluvě o špičkové úrovni všech zúčastněných, ale také divákům představí v širším měřítku tvorbu Jiřího a Otty Bubeníčkových.  

 

Svět versus Česko

Bratry Bubeníčkovi potkal podobný osud jako mnohé jiné slavné rodáky z Čech, kteří svůj talent přivedli k absolutní dokonalosti v zahraničním angažmá. Ve světě jsou jejich představení, ve kterých podávají oslňující taneční výkony po boku nejlepších primabalerín beznadějně vyprodaná a žádaná, jejich taneční umění opěvují kritikové i diváci a výsledky jejich umělecké spolupráce jsou rovněž velmi ceněné.

V České republice je měli diváci příležitost vidět na scéně Národního divadla v rámci Baletu Gala aneb Setkání v Praze v sezoně 2004/2005 v choreografiích Les Indomptés Clauda Brumachona a Prisoners of Feelings Jiřího Bubeníčka. Na publikum intenzivně zapůsobila kombinace technické preciznosti a dokonale synchronizovaných pohybů. V roce 2000 vystoupili se souborem Hamburg Ballett v představení Sen noci svatojánské v choreografii slavného Johna Neumeiera na hudbu F. Mendelssohna-Bartholdyho a G. Ligetiho. 

 

Program pro přátele

Galaprogram představí veškerý záběr činnosti bratří Bubeníčků. Až na úvodní choreografii Apotheosis of Dance, na které se podíleli oba dva, je většina choreografií dílem Jiřího (Fragile Vessels, Le Souffle de l’Esprit, Fatso, Unreachable Places); Otto zkomponoval originální hudbu k choreografii Fatso a natočil videofilm, jímž celé galapředstavení začne. Mezi zmíněnými choreografiemi se jako tři drahokamy zablýsknou díla tří neméně slavných tvůrců – Johna Neumeiera (Pas de deux z baletu A Cinderella Story), Williama Forsytha (In the Middle of Somewhat Elevated) a Clauda Brumachona (Les Indomptès). Poslední zmíněná choreografie je jako stvořená pro Ottu a Jiřího. Několik minut, v nejvyšší rychlosti, na jevišti zrcadlově přesně tančí a nás tento pohled nutí k úžasu – jeden je odrazem toho druhého – ale i k zaražení, neboť vidíme dva identické tanečníky, kteří se od sebe snaží násilně a bolestivě odtrhnout. Je to metafora pro skutečný život dvojčete?

 

Kdo je Kdo?

Velmi působivým nahlédnutím do života Jiřího a Otty je film Petera Schlögla „Die Ballett-Zwillinge“, který odhaluje vztah plný napětí, ale i harmonie mezi oběma tanečníky.

Otto a Jiří Bubeníčkovi se narodili v roce 1974 v Polsku. Pocházejí ze staré české cirkusové rodiny - proto jim bylo předurčeno povolání artistů. Obrat nastal v jedenácti letech, kdy učitelka tance rozpoznala jejich talent a doporučila je ke studiu na pražské Taneční konzervatoři. Dalším milníkem pro ně byla soutěž v Lausanne, kde je oslovil John Neumeier a nabídnul jim studium na baletní škole v Hamburgu. Jiří a Otto nejprve odmítli; po absolutoriu na konzervatoři přijali angažmá v hamburském souboru a jejich kariéra tím nabrala raketový vzestup. 

 

 

OTTO BUBENÍČEK od roku 1997 působí ve funkci prvního sólisty Hamburg Ballett Johna Neumeiera.

Je držitelem ceny Prix d´Espècés a ceny diváků v rámci Prix de Lausanne (1992). Účinkoval ve filmovém dokumentu Petera Schlögla pro TV Arte o Jiřím a Ottovi Die Ballett-Zwillinge, v dokumentárním filmu Dony Feuer The Working of Utopia; ztvárnil hlavní roli v baletním filmu Tod in Venedig a Neklidné vidiny.

K nejvýznamnějším rolím patří: Nižinský a Zlatý sluha v baletu Nižinský, Princ v baletu Popelka, rytíř Des Grieux v baletu Dáma s kaméliemi, Albrecht v Giselle, Nižinský ve stejnojmenném baletu, Demetrius a Puk ve Snu noci svatojánské, Benvolio, Tybalt a Romeo v baletu Romeo a Julie, Drosselmeier a Princ v baletu Louskáček, King Ludwig II. v baletu  Illusionen - wie Schwanensee, Solor v baletu Bajadéra, Princ v Šípkové Růžence, Boris Alexejevič Trigorin v baletu The Seagull a mnoho dalších rolí v baletech světoznámého choreografa J. Neumeiera; k dalším rolím patří Carabosse v baletu Šípková Růženka M. Eka a sólové role v Theme and Variation G. Balanchina, Remanso N. Duata, Monotones F. Ashtona, The Unsung José Limon a další.

Zkomponoval hudbu pro choreografie Jiřího Bubeníčka Unerreichbare Orte (Hamburg Ballett, 2005), Ai No Yukue Mo (Sapporo, 2005) a Le souffle de l'esprit (Zurich Ballet, 2007), kde vytvořil také kostýmy a scénu.

V roce 2006 ve spolupráci s Janou Pulkrábkovou a za podpory Film-foundation Hamburg debutoval jako režisér s krátkým filmem Nocturnal Ecstasy, pro který vytvořil partituru a byl také hercem a vedoucím střihu.  

Otto Bubeníček také působí jako pedagog v rámci světových Masterclasses a trénuje tanečníky pro mezinárodní soutěže (Varna, Arsen Megrabyan – zlatá medaile).

 

JIŘÍ BUBENÍČEK od roku 2006 působí jako první sólista baletu SemperOper v Drážďanech.

Je držitelem Prix d´Espècés v rámci Prix de Lausanne (1992), Benois de la Danse za roli Armanda v baletu Dáma s kaméliemi (2002), ceny Second Class Distinction za choreografii Made on Earth z mezinárodní baletní soutěže ve Varně (2002) a ceny Public Prize za choreografii Prisoners of Feelings z mezinárodní choreografické soutěže v Hannoveru (2004).

Se svým bratrem účinkoval ve filmovém dokumentu Petera Schlögla pro TV Arte Die Ballett-zwillige, v dokumentárním filmu Dony Feuer The Working of Utopia; ztvárnil hlavní roli v baletním filmu Illusionen - wie Schwanensee, Tod in Venedig a Neklidné vidiny.

K nejvýznamnějším rolím patří: Nižinský ve stejnojmenném baletu, Theseus, Oberon a Lysandr v baletu Sen noci svatojánské, Hans v baletu Ondine, Horvendel v Hamletovi, Benvolio a Merkucio v baletu Romeo a Julie, Albrecht v Giselle, Princ v Šípkové Růžence, Günter v Louskáčkovi, Armand v Dámě s kaméliemi, Solor v baletu Bajadéra a dále sólové role v Theme and Variations G. Balanchina,  The Unsung J. Limóna, Light Beings M. Eka, Remanso N. Duata, Forgotten Land J. Kyliána, Le Pavillon d´Armide M. Fokina atd.

Je autorem choreografií: Le souffle de l´esprit, Unereichbare Orte, Otvírání Studánek, Lamentate, Ai No Yukue, La Foule, The Feeling Begins, A Different Drum, Fragile Vessels, Bolero II., Graffiti, Absinth, Made on Earth, Beyond Words, Prisoners of Feelings, Intimate Distance a Yuh.

 Status tanečníků, kteří právem náleží ke světové extratřídě, dokládají četná hostování na prestižních divadelních scénách a účast na galakoncertech a mezinárodních festivalech od Mnichova přes Vídeň, Sankt Petěrburg, Tokyo, až po Austrálii. 

 Srdečně Vás zveme 3. a 4. dubna 2008 do Národního divadla na večer plný nezapomenutelných okamžiků ve společnosti vynikajících umělců!