|
|
"Europa werde wesentlich!" - "Evropo, buď podstatná!" Jak dál v EU a pozice ČR? - Musíme nabrat nový dech.
"Stojíme před celonárodní diskusí o další cestě evropské integrace a české roli v ní a diskuse o tom má vyšší rozměr v tom, zda bude motorem Evropy skutečná demokracie nebo jen ‚demohracie‘, což je pasivní hra na demokracii či dokonce demokratura jako tuhá centralizace s ryze formálními prvky demokracie. Pro nás je naprosto nepřijatelné, aby ideu Schengenu nahradila např. metoda Wullowitz. Unie může selhat právě zásluhou špatné ústavy a zpochybňují ji spíše ty členské země, jejichž vlády např. zjevně podporují blokády hranic a nerespektují uzavřené smlouvy. Nepovažuji za důstojnou metodu nátlaku jen proto, že chceme diskutovat o evropských otázkách a jako plnoprávný člen EU se angažovat v úsilí o kvalitu daného společenství," zdůraznil ve svém úvodním projevu předseda Senátu MUDr. Přemysl Sobotka
Konference se snažila dát odpověď na čtyři hlavní otázky: 1. Má vzniknout nová Euroústava? 2. Jakou roli mají hrát národní parlamenty? 3. Má EU zachovat své původní čtyři pilíře integrace? 4. Co má prosazovat ČR při svém předsednictví? 1. Má vzniknout nová Euroústava?
Nejvýstižněji to formuloval předseda strany zelených a ministr životního prostředí Martin Bursík: "Když jsem v roce 1990 vyjel poprvé na stáž do amerického kongresu, zaujalo mě, kolik spolupracovníků z kongresu sáhlo při politických rozhovorech do knihovny po Ústavě USA. Nová evropská ústavní smlouva má šanci stát se podobně čteným a diskutovaným textem pouze tehdy, bude-li výrazně jednodušší, srozumitelnější, výstižnější, čitelnější a stručnější. Navrhuji proto dát před nůžkami a perem přednost hlavě."
Předseda KSČM Vojtěch Filip si myslí, že "Ústava pro Evropu je zbytečně dlouhá, upravuje věci, které do takové základní smlouvy nepatří. Nestačí jen sepsat strategii či smlouvu, je třeba tyto věci uskutečnit a prosadit. V této navýsost politické rovině současná generace evropských politiků začala selhávat a nemůže se dostat dál." Jediný předseda ČSSD Jiří Paroubek by nejraději viděl Euroústavu ve stávajícím znění a přál by si, aby mohla být schválena všemi členskými státy do léta roku 2009. Pochlubil se, že o Euroústavě napsal článek do Práva. Zřejmě žije v domnění, že bude vše vyřešeno, když si každý občan jeho článek prostuduje, a nemusí se již o ničem dál diskutovat. Pak všem vysvětlil, že si přeje Evropu jako vysněný ráj, jen nesdělil, jak jej chce docílit.
Celou debatu uzavřel lapidárně poslanec Evropského parlamentu Jan Zahradil s tím, že téma institucionální reformy je spíše zástupným a že doufá, že v době našeho předsednictví EU už bude ze stolu pryč. "Ono to připomíná tak trochu hada, který se kouše do vlastního ocasu a zdá se mi, že vždycky, když je tady snaha odstoupit od těch reálných a skutečných problémů, vytáhne se téma institucionální reformy. Já doufám, že evropská ústava v té době už bude odpočívat zaslouženým spánkem někde v dřevěném penále pět stop pod povrchem země a že se budeme moci věnovat skutečnům problémům EU a evropského integračního procesu." Nezbývá než doufat, že má pravdu a že se díky Euroústavě podobné té, která byla prozatím zamítnuta, nestaneme evropským superstátem bez vlastní suverenity. Poslanec Evropského parlamentu Richard Falbr se rozčílil, že 80 % toho, co je v Evropské ústavě, se stalo součástí českého právního pořádku. Takže řeči o tom, že má být ústava uložena do dřevěného penálu, mu připadají nepatřičné. Přesto si myslí, že ústava bohužel nevstoupí v účinnost, protože Francie, Holandsko a Spojené království ji nebudou ratifikovat. "Nepřijatelné stanovisko je stanovisko těch, kteří argumentují proti ústavě lživě. Prioritu v tom hraje bohužel český prezident, který proti ústavě argumentuje, a zde použiji výrazu pana Schwarzenberka, kecy. (pozn. redakce: pan kníže ovšem ani jednou nepoužil tento výraz, natož v souvislosti s panem prezidentem) Nemůže se proto divit, že je podroben kritice. Jeho úvahy o superstátě a podobné řeči jsou stejně kvalitní, jako jeho slavná věta o pronásledování pachatele německými policisty na naše území. Máme hlavu státu, která svými bizarními názory a vystoupeními vyvolává úžas mezi politiky států EU. Jeho poslední výrok – politická korektnost je stejně děsivá jako marxismus. Máme předsedu vlády, který prochází postupnou berlusconizací a kombinuje vulgárnost s agresivitou. Inu, chlap s gulama. Máme místopředsedu vlády, která slíbila boj proti korupci, trestně stíhaného pro vážné podezření z korupce. Nechci komentovat kvality lidí, kteří se u nás zabývají zahraniční politikou, ale zdá se mi, že ten nejvěrohodnější z nich tahá za kratší konec provazu. Na rozdíl od ostatních členských států máme nezmocněnce vlády, v žargonu EU šerpu – pana Zahradila, kterého bych si jako šerpu nevzal ani na Říp. Proslul pouze nenávistnými výpady proti EU a svým trojím „V“ – vybrat, vysoudit, vystoupit. Všichni schopní úředníci se snad nestanou obětí noci dlouhých nožů a budou moci pokračovat v práci. Někteří naši představitelé přestanou trpět vysvětlovací mánií po vzoru plukovníka von Sillerguta z Haškova Švejka. Přestaneme si myslet, že se bude opakovat české husitské revoluční hnutí, které to Evropě ukáže. Ostatně v této věci víc věřím historikovi Pekařovi než Zdeňku Nejedlému. " Pokud zastupují naší zemi politici, kteří takto hovoří o hlavě státu a o nejvyšších představitelích naší země, pak je jasné, jaké renomé tím naše republika získává a není divu, že nic v EU neprosadí. Stačí si představit, že by na místě Falbra takto hovořil britský europoslanec o královně... 2. Jakou roli mají hrát národní parlamenty?
Rovněž ministr zahraničních věcí Karel kníže Schwarzenberg si přeje, aby se EU zaměřila na podstatné problémy a ostatní ponechala na členských státech: "Máme teď německé předsednictví, a dovolte mi, abych použil jeden trochu obměněný slavný německý citát "Europa werde wesentlich!" neboli "Evropo, buď podstatná!" Evropa, kde nejsme schopni řešit otázky energie a kdy naopak v Bruselu řešíme otázku, jestli můj oblíbený sýr Oštěpek má být patentován pro Polsko jako Osztepok nebo pro Slovensko jako Oštěpek, tak to není ten smysl, proč dáváme Evropu dohromady. Buďme podstatní, vraťme se k těm základním otázkám, vyřešme je a pak jsem přesvědčen, že únava z Evropy, která toho času, nejen u nás, ale i starozemích EU nastává, přestane. Musíme nabrat nový dech." Jefim Fištejn si povšiml dalšího neracionálního a navýsost formalistického přístupu EU v umělém vytváření nových a nových komisariátů podle toho, jak přistupují další země. Mnohem rozumnější by byla podle něj podstatně štíhlejší Evropská komise s pravidelnou rotací svých členů. Země by byly vyrovnané ve svých šancích a ve svém vlivu. Nevznikala by absurdní situace, kdy jeden stát má propachtovanou důležitou oblast rozpočtovou, rozvojovou, zatímco nováčkovi připadne úřad vysokého komisaře pro mnohojazyčnost, jak se to přihodilo Rumunsku. "Nechci ani domýšlet, co případné Černé Hoře, Chorvatsku nebo třeba takovému Turecku," smál se Fištejn. "Nepochybně se asi shodneme na tom, že Evropa by měla být otevřená i navenek, a nestavět se jako pevnost ohrazená plotem nebo zdí vůči vnějšímu světu. Chceme tedy EU otevřenou, politicky ochotnou a institucionálně připravenou přijmout další státy. A ten úkol zejména na Balkáně není zdaleka dokončen. Chceme samozřejmě EU stabilizující. Koneckonců, přijdou-li s tím další, můžeme se jistě shodnout na tom, že uvítáme Evropu solidární, kde si její jednotlivé subjekty budou vzájemně pomáhat. Interpretace husitů u nás nebo na druhé straně hor a jejich role, je úplně odlišná. Není asi sporu o tom, že Evropa potřebuje reformy. To samozřejmě věděli i husité. Ale mohu vás ujistit, že výsledkem našeho reformního úsilí tady v Praze rozhodně nebude třicetiletá válka," uvedl Alexandr Vondra. "Čeká nás spor o to, jakou část národní suverenity předáme unijním institucím a jakým způsobem se na ní budeme podílet. Je nezbytné uvnitř naší společnosti obnovit diskusi o českém národním zájmu. Jedině jasné vědomí našich vlastních konkrétních cílů může být základem úspěšného prosazování českého národního zájmu při jednáních a sporech uvnitř naší EU. Když EU dokáže ochránit národní zájmy svých členů a může tak naplnit své humanistické poslání," uvedl Vojtěch Filip a dodal, že nás čeká spor o to, jakou část národní suverenity předáme unijním institucím a že pouze tehdy, když EU dokáže ochránit národní zájmy svých členů, může naplnit své humanistické poslání. Ani on nehovořil o tom, že "nechce dominanci národních států, která již tolikrát přivedla náš kontinent do krvavých válek," jak uvedl Jiří Paroubek. Ostatně nikdo v sále nechápal, proč to Paroubek říkal, neboť nikdo neříkal, že chce Evropu válek a Evropu 19. století. Pro Jiřího Čunka zůstává nejvíce spornou otázkou přistoupení Turecka do EU: "Není pro nás přijatelná představa, že by se Turecko stalo členem EU, neboť je to země stojící na zcela jiných kulturních základech. KDU-ČSL se přiklání ke konceptu německé CDU, která pro Turecko navrhuje nikoliv plné členství, ale členství privilegované." 3. Má EU zachovat své původní čtyři pilíře integrace?
Podle Přemysla Sobotky je zásadní otázkou, zda jsou ještě vůbec prioritou evropské integrace čtyři základní pilíře, na kterých před padesáti lety ES vzniklo a až do roku 1985 stálo - svoboda pohybu zboží, osob, služeb a kapitálu: "Nebo má vzniknout pevně centralizovaný superstát s těžko kontrolovanou pozicí evropského prezidenta a ministra zahraničních věcí neboli jakási mutace zbyrokratizované RVHP s lidskou tváří." V reakci na to jako jediný zahřměl Jiří Paroubek: "Nechceme Evropu v podobě organizace evropských států, nechceme návrat Evropy do 19. století, k dominanci národních států, která již tolikrát přivedla náš kontinent do krvavých válek." Viceguvernér České národní banky Miroslav Singer odpověděl na otázku pana předsedy Senátu, že základním principem EU od roku 1985 byly čtyři pilíře svobody pohybu zboží, osob, služeb a kapitálu, avšak ne vždy se tak v současné Unii děje. První z nich je platný. Evropa je pro nás 110krát větší trh než náš trh vlastní a 84 % našich vývozů jde do EU. Evropa je pro nás prostě nejdůležitější trh. Bohužel další významné svobody nejsou naplňovány. Platí stále bariéry při pohybu osob. Země, které ty bariéry odstranily, z toho těží. Pohyb služeb je problémem pro celou EU. Přitom jen jedna pětina z toho, z čeho dnes Evropa žije, je průmysl, který představuje dvě třetiny obchodu. Naopak sedm desetin toho, z čeho Evropa dnes žije, jsou služby, které přitom představují méně než jednu třetinu obchodní výměny. Nová směrnice o službách na vnitřním trhu je nejproblematičtější oblast fungování vnitřního trhu EU. Jsme 4. nejotevřenější ekonomikou v Evropě, ale z hlediska služeb jsme někde na konci. Takže potenciál pro nás je v této oblasti skutečně velký. Překážky skutečně svobodného vnitřního trhu, obzvláště trhu služeb, oslabují EU, ale specielně nové země EU.
Alexandr Vondra soudí, že chceme Evropu transparentní. Tedy EU nebyrokratickou, jejíž organizační struktury a rozhodovací a zákonodárné procesy jsou přátelské, přehledné a kontrolovatelné ze strany občanů a vlád členských států. Určitě chceme Evropu subsidiární. Tedy EU, která zasahuje pouze tam, kde nelze dosáhnout stanovených cílů na úrovni členských států, regionů či místní správy: "Chceme jako vláda určitě EU liberální. Liberální uvnitř i navenek. Uvnitř je nutné završit vytváření jednotného vnitřního trhu, a to důsledným naplněním čtyř základních svobod. Tedy svobody pohybu osob, zboží, služeb a kapitálu."
Ministr a senátor Karel kníže Schwarzenberg shrnul, že jsme vstoupili do EU a opomenuli si objasnit, jak vlastně EU funguje, do čeho jsme vstoupili a podstatnými otázkami jsme se nezabývali, což je veliká chyba. Jako v každé vesnici, kde se někdo přižení na statek, tak samozřejmě jsou různé názory mezi starousedlíky a těmi, kteří tam teprve začínají hospodařit. A to se stane dokonce i u toho sedláka, jehož lány jsou všechny vně té obce, a tudíž se musí také podle tohoto zařídit neboť má samozřejmě jiný pohled ze své dlouhé zkušenosti. My jsme měli odlišné zkušenosti, než má mnoho států západní Evropy. A i ty zkušenosti jsou cenné a my je přinášíme. A někdy je důležité, aby se z nového pohledu kladly zásadní otázky, abychom prostě nepokračovali, jako by se svět nezměnil, jako by se nezměnila EU a nezměnili také my sami. Samozřejmě EU má své názory, má své pohledy, které jsou někdy odlišné právě od toho starousedlíka, někoho, který teprve nově vidí a někdy vidí ty problémy snad jasněji než ti, kteří si na stávající stav zvykli. Podle Jefima Fištejna je Achillovou patou EU naprostá neexistence jakékoliv představy o finálním stavu celého dějinného projektu: "Podnik, který nemá jasné zadání, nemá cíl, ke kterému směřuje, to, čemu se ve vojenství říká End game, je odsouzen k nezdaru a žádný komisariát pro mnohojazyčnost zde nepomůže! Stavba babylonské věže nezkrachovala kvůli míšení jazyků, jak tvrdí literární tradice, zedník nikdy není lingvista. Co ale nutně zedník potřebuje, jsou technické parametry nebo aspoň hrubá představa o tom, jak má stavba vypadat. Stavba babylonské věže měla příliš obecné zadání – stavět až do nebe na doraz. Jenže žádný doraz v nebi nebyl, tak se stavělo a stavělo, až už to všem bylo trapné. Stavba byla už dávno zapsána do tehdejší Guinessovy knihy sedmi divů světa a oni pořád ještě stavěli. Ani si nevšimli, kdy překročili mez, která světodějinný úspěch dělí od naprostého fiaska. Toto podobenství je srozumitelné i bez překladu do 23 oficiálních jazyků EU. Vyhraje ten, kdo to řekne jako první. Tak proč ne Česká republika?" Alexandr Vondra na to reagoval, že by neměl nikdo brát podobenství s Babylonskou věží na lehkou váhu: "Pokusme se tedy zformulovat, jakou Evropu chceme. Napříč politickým spektrem je nepochybně shoda v tom, že my, Evropané, bychom měli být schopni sami sebe a své systémy reformovat tak, aby byla posílena konkurenceschopnost Evropy a její aktivity v globálním světě, kdy samozřejmě čelíme výzvám z Asie a z dalších koutů světa. Domnívám se, že chceme Evropu rovnoprávnou. Chceme EU, jejíž členové budou používat rovných práv, a to bez ohledu na velikost státu či délku členství. Domnívám se, že se můžeme shodnout, že chceme Evropu demokratickou. Tedy EU, jejíž demokratická legitimita se odvozuje od vyváženosti principu rovnosti reprezentace občanů a rovnosti reprezentace států."
Ať již je EU vzducholodí či Babylonskou věží, je jasné, že musí stanovit jasný cíl a strategii svého působení, nechce-li zaniknout, a to by si měli komisaři dobře připomínat a začít se již konečně jasně zamýšlet nad cílem EU.
4. Co má prosazovat ČR při svém předsednictví? Podle Bursíka je v ryze lokálních tématech třeba kompetence přenést zpět z EU na úroveň národních států, ale v oblasti energetiky a zemědělství by měla být naopak kompetence na evropskou úroveň přenesena. Na prosazování změny zemědělské politiky a vytvoření společné energetické politiky bychom měli při předsednictví klást největší důraz. K tomu ale potřebuje Evropa listinu, aby upravila tyto základní mechanismy fungování EU, neboť "Evropská zemědělská politika nebude reformovatelná, nebude-li o ní rozhodovat kvalifikovaná většina (třípětinovou kvalifikovanou většinou členských států a třípětinovou většinou občanů EU) a to zajistí právě ústavní dokument. Oblasti podléhající uplatnění právu veta v Radě by měly být zachovány, ale omezeny na nezbytné minimum. Mekkou byrokratů není pouze Brusel, ale i Praha. Jeden úřad definuje práci deseti dalším a hned pracuje jedenáct nebo xkrát jedenáct úředníků na nějakém nesmyslu." Podle Jaromíra Drábka by námětem českého předsednictví mělo být snížení administrativní zátěže, zefektivnění finančních toků Praha-Brusel: "Z pohledu ekonomiky přerozdělování prostřednictvím rozpočtu EU není efektivní formou finančního nakládání s prostředky daňových poplatníků. V řadě případů je mnohem jednodušší, mnohem průhlednější, ale také mnohem efektivnější, když už je nutno přerozdělovatna úrovni národních států. Není žádný důvod k tomu, aby např. aktivity k rozvoji cestovního ruchu, jako stavba cyklostezek, stavba lyžařských vleků, byly financovány na jiné než regionální, příp. národní úrovni. To není záležitost evropské úrovně, evropských politik."
Miroslav Singer by chtěl využít předsednictví EU k nastolení funkčních čtyř pilířů, o nichž byla řeč: "Všechny překážky ohledně čtyř pilířů podkopávají pozici EU v globální soutěži, ve které se svou pozici snaží zlepšit. Možnosti ČR v této oblasti jsou vyšší než v některých jiných. A s tím si dovolím omluvit se ministru zahraničí za určitý vstup do jeho oblasti, kterou samozřejmě respektuji, a který představuje tvrzení, že žádoucí prioritou českého předsednictví v roce 2009 je odstranění těchto překážek."
Alexandr Vondra za vládu ČR jasně řekl, že naše země do této debaty bude aktivně vstupovat. Chce do debaty vstupovat jako sebevědomý partner, který ví, co chce pro ČR dosáhnout, který to dokáže prosadit, a který zároveň umí realisticky ocenit své vlastní možnosti. Asi se shodujeme na tom, že reformu institucí potřebujeme. Nebyl to nikdo jiný, než předseda vlády Topolánek, kdo tady velmi konkrétně zmínil celý soubor parametrů, z kterých by měla taková reforma vycházet. Závěry konference Závěry konference jde shrnout do několika bodů. Předně pokud nedojde na optimistická slova Jana Zahradila a diskuse o Euroústavě bude již v roce 2009 zbytečná, neboť bude pochována ve dřevěné rakvičce 100 sáhů pod zemí, nastala shoda většiny přítomných, že musí být vytvořen nový, jasný, krátký a srozumitelný dokument podobný ústavě USA. Nejlépe by bylo, kdyby jej naši politici předložili jako první ze všech zemí. Dále by se měl klást důraz na důsledné plnění základních čtyř pilířů evropské integrac, na nichž byla před 50 lety založena. EU by neměla řešit problémy syrečků a podobných nesmyslů, ale již konečně utvořit jednotnou energetickou politiku a změnit politiku zemědělskou, která je její největší chybou. Měla by rovněž jasně deklarovat cíl své existence, aby nedopadla jako Babylonská věž či jako vzducholoď a konečně by měla naše republika využít svého předsednictví především k řešení zemědělské politiky.
|